July 22, 2024

Operatorii care activează în transportul public de persoane au obligaţia de a oferi o informare clară şi corectă consumatorilor care intră în categoria persoanelor cu dizabilităţi, cu privire la modalitatea de acces a acestora în mijloacele de transport, în imobile sau spaţiile aferente, potrivit unui Ordin al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Principalele prevederi ale Ordinului 579 din 4 iunie 2024 se referă la obligaţiile operatorilor economici care desfăşoară activităţi de transport public de persoane, inclusiv aerian, precum şi a celor care desfăşoară activităţi în imobile sau spaţii în care nu pot fi instalate sau nu au fost încă prevăzute rampe sau alte variante de acces al persoanelor cu dizabilităţi, de a oferi o informare clară şi corectă consumatorilor care intră în această categorie, cu privire la modalitatea de acces a acestora în mijloacele de transport public de persoane, în imobile sau spaţiile aferente, se arată într-un comunicat ANPC.

Afişarea acestor informaţii este impusă şi celor care activează în transportul public rutier, feroviar şi naval.

De asemenea, operatorii de transport public de persoane, inclusiv aeroporturile, au obligaţia de a amplasa, pe fiecare peron/refugiu/staţie în dreptul cărora se vor opri mijloacele de transport în comun, marcaje speciale şi panouri informative, precum şi instrucţiuni vizibile (pictograme simple, concise, intuitive şi inteligibile) privind urcarea şi coborârea persoanelor cu dizabilităţi din mijloacele de transport, inclusiv referitoare la obligaţia conducătorului/controlorilor de trafic feroviar/naval de a informa persoanele cu dizabilităţi cu privire la staţia unde urmează să efectueze coborârea şi la modalitatea concretă prin care acestea vor fi sprijinite. Afişarea trebuie să se realizeze prin mijloace care să poată veni în sprijinul oricărei persoane cu dizabilităţi, indiferent de handicapul de care suferă, precizează ANPC.

Este specificată, totodată, obligativitatea acordării asistenţei, la solicitarea persoanelor cu dizabilităţi locomotorii, de către conducătorii autovehicului/controlorii de trafic feroviar/naval pentru urcarea/coborârea din mijlocul de transport public.

Conducerea ANPC, respectiv Sebastian Hotca – preşedinte interimar, Mihai Culeafă – vicepreşedinte şi Paul Anghel – director general, a avut o întâlnire cu reprezentanţii structurilor asociative ale persoanelor cu dizabilităţi, din România, conduşi de Daniela Tontsch – preşedinte al Consiliului Naţional al Dizabilităţii din România (CNDR), pentru a discuta modul comun de acţiune în urma apariţiei în Monitorul Oficial a Ordinului nr. 579 din 4 iunie 2024 al Vicepreşedintelui ANPC, cu atribuţii de preşedinte, privind informarea consumatorilor care se încadrează în categoria persoanelor cu dizabilităţi, de către operatorii economici, în legătură cu accesul acestora la serviciile de transport public de persoane, în clădirile deţinute de către aceştia.

„Cred că Ordinul va duce la îmbunătăţirea serviciilor de transport public, făcându-le mai accesibile şi mai prietenoase pentru persoanele cu dizabilităţi, ceea ce duce la o creştere generală a calităţii serviciilor publice. Există o percepţie greşită conform căreia ANPC trebuie sesizat doar în cazul produselor alimentare expirate sau a produselor de uz casnic defecte. În cadrul întâlnirii am stabilit împreună activităţi care se vor desfăşura în colaborare cu CNDR, inclusiv o campanie amplă de informare, utilă tuturor consumatorilor”, a declarat Daniela Tontsch, preşedinte CNDR, în comunicat.

În cadrul întâlnirii, părţile au convenit pentru diversificarea şi detalierea, în timp, a prevederilor Ordinului, acestea fiind un prim pas extrem de important în reglementarea modului în care societatea poate veni, concret, în sprijinul persoanelor cu dizabilităţi, în mijlocele de transport public şi în spaţiile deţinute sau administrate de aceştia. De asemenea, au fost stabilite detaliile unei importante campanii de informare referitoare la drepturile consumatorilor cu dizabilităţi şi la modalităţile prin care aceştia pot contacta, în cel mai simplu mod, ANPC, în cazul semnalării unor nereguli.

„Este de notorietate faptul că persoanele cu dizabilităţi, deseori, întâmpină dificultăţi în ceea ce priveşte accesul şi asistenţa în mijloacele de transport în comun, de aceea Ordinul vine în întâmpinarea acestei categorii de consumatori, pentru a susţine şi a respecta drepturile lor, ca în cazul oricărei alte persoane fizice”, a subliniat Sebastian Hotca, preşedinte ANPC.

Ordinul va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *