
Directorii de școli se arată revoltați de modul în care Ministerul Educației a gândit proiectul privind modificarea degrevării normei didactice pentru directorii din școli și licee, din unitățile de educație extrașcolară, casele corpului didactic, precum și din centrele de excelență. Ei spun că în cazul în care care proiectul va fi adoptat o mare parte din școli vor rămâne fără directori iar calitatea actului educațional va scădea, afectând nu doar școlile ci și societatea. Totodată, se avertizează că mulți profesori suplinitori vor rămâne fără loc de muncă.
Dacă până în prezent un director avea de predat 4 ore pe săptămână iar un director adjunct șase ore, odată cu implementarea noului proiect aceștia vor avea câte 14 ore de predare pe săptămână.
„Se diminuează timpul în care pot să mă ocup de școală. Eu am 1460 de elevi repartizați în 61 de clase, 110 cadre didactice și 30 de angajați ca personal didactic auxiliar și nedidactic. Totodată, țin legătura cu 3000 de părinți. Când și cum mai conduci o școală?! Lucrez zilnic numai pentru școală atât în timpul programului cât și după programul de opt ore de la școală. Mie îmi place materia pe care o predau, îndrăgesc copii și mă duc cu plăcere la ore dar trebuie să am în vedere și partea de management pentru că e una extrem de complexă și implică un efort substanțial și o foarte mare responsabilitate la o unitate școlară cu peste 1400 de elevi. Am avut promovabilitate la Bacalaureat de 100 la sută dar pentru asta a trebui o implicare a tuturor, începând de la director și până la profesor, elevi și părinți. Înțelegem că trebuie să ne sacrificăm. Nu ne ferim dar de ce ne pun nouă directorilor 14 ore și iar al profesori le crește cu doar două ore?!. Într-adevăr în alte țări din UE sunt norme de 23 de ore dar salarii mult mai mari. Dacă tot ne sacrificăm atunci să ne sacrificăm la fel, nu la unii două ore iar la directori 10 ore în plus. Dacă se implementează proiectul ce vizează degrevarea normei didactice pentru directorii din școli și licee, multe școli vor rămâne fără conducere iar mulți profesori suplinitori rămân fără loc de muncă”, spune Horațiu Popa Bota, directorul Colegiului Național ”George Coșbuc” din Cluj-Napoca.

La rândul său, Alina Bărăian, directorul Colegiului Național „George Barițiu” din Cluj-Napoca spune că actul normativ propus va afecta calitatea actului educațional iar directorii riscă să nu mai aibă calificativ „foarte bine” pentru că nu vor mai putea respecta contractul managerial.
„Nu înțeleg ce e cu această vânătoare de vrăjitoare la adresa directorilor când directorii sunt responsabili de 85 la sută din calitatea actului de învățământ preuniversitar. Noi ne-am făcuta treaba și avem indicatorii crescuți de calitate la nivel inimaginabil”, spune Alin Bărăian.
Sute de directori au formulat o petiție prin care solicită primului minitru Ilie Bolojan și ministrului Educației Daniel David să respecte legislația în vigoare în privința degrevării pentru funcțiile de conducere, de îndrumare şi control și a normei didactice din învăţământul preuniversitar cu respectarea principiului importanței sociale a muncii, în sensul că deciziile trebuie luate în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activităţii şi nivelul studiilor (conform pregătirii profesionale specifice, la care se adaugă formarea managerială), evitarea inechităților și a discriminării managerilor de școală, respectiv a cadrelor didactice.
”Înțelegem contextul socio-economic complicat în care se găsește societatea românească, dar luarea unor măsuri neadecvate, care vor avea consecințe în diminuarea calității actului managerial și educațional este regretabilă și inacceptabilă.
1. Recentele propuneri de măsuri privind diminuarea degrevării pentru directorii din școli și licee, din unitățile de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, precum și din centrele de excelență vor avea asemenea consecințe :
✓ Vă reamintim faptul că directorii de școli sunt plătiți tot pentru 8 ore/zi, iar activitatea lor se supune reglementărilor Codului muncii. Cele 14 ore de predare ar presupune activități didactice specifice asociate (de exemplu, pregătirea orelor, corectarea evaluărilor scrise etc.), care necesită un anumit buget de timp. În acest context, timpul alocat sarcinilor manageriale va fi drastic diminuat. Modificarea timpilor alocați sarcinilor generează, pe cale de consecință și modificarea obligațiilor aferente. Concret, 14 ore de predare pentru directori înseamnă3,5 zile pe săptămână socotind și timpul de pregătire a materialelor/evaluare/remediere/performanță. Rezultă că rămân 12 ore pe săptămână de alocat funcției manageriale, ireal raportat la volumul de muncă existent și cu consecințe grave asupra calității din sistemul de învățământ preuniversitar, universitar și a resursei de pe piața muncii, adică a întregului sistem socio-economic din România. În consecință, deoarece degrevarea noastră se modifică, în sensul creșterii obligațiilor didactice, atunci trebuie diminuate obligațiile manageriale.
✓ În această privință, vă reamintim că funcția de manager de școală poate fi ocupată doar de către cadre didactice, care, pe lângă atribuțiile manageriale, are de efectuat și o normă didactică de 4-6, sau 6-8 ore/săptămână. Prin urmare, un director de școală are deja o normă didactică de aproape jumătate din norma didactică obișnuită (sau poate chiar mai mult), la care se adaugă atribuțiile manageriale și cu toate acestea se dorește creșterea normei de predare, cu un timp de muncă dublu față de un cadru didactic? Vă rugăm, în acest sens, să aveți în vedere că toată legislația în vigoare, începând cu Constituția României, recunoaște importanța principiilor nediscriminării, egalității și importanței sociale a muncii, deci nu putem să nu observăm inconsecvența legiuitorului concretizată în stabilirea diferențiată și discriminatorie a unor norme de muncă. De asemenea, principiul neretroactivității măsurilor administrative, în sensul că o normă emisă ulterior nu poate afecta în mod legitim situații juridice deja constituite, este o normă de drept internațional care se impune a fi respectată.
✓ Mai mult, în calitate de directori am încheiat un contract de management, cu anumite condiții, drepturi și obligații, iar modificarea acestuia nu este unilaterală, potrivit legii. În aceeași ordine de idei, posibilitatea de a se exercita anumite presiuni pentru semnarea actelor adiționale aferente, constituie o ilegalitate și un abuz, încalcă Constituția României și Codul muncii și presupune consecințe și răspundere juridică aferentă factorilor decizionali.
2. O altă problemă care va impacta major în detrimentul calității, sistemul de învățământ este propunerea demajorare a normei didactice cu 2 ore:
La acest moment au fost derulate majoritatea activităților din calendarul de mobilitat: rezolvarea restrângerilor de activitate, completarea normelor, pretransferurile etc. Creștereanormelor didactice produce următoarele consecințe:
✓ Apariția unor situații în care cadrele didactice intră în restrângere de activitate și sunt informate în luna iulie – august, în perioada concediului de odihnă.
✓ La nivelul școlilor ar trebui să se realizeze o procedură care presupune resursă umană, aflată în concediul legal de odihnă! La fel și colegii aflați în situații critice!
✓ Cadrele didactice aflate în situația restrângerii sunt discriminate – nu au participat împreună cu ceilalți colegi la completarea/ocuparea posturilor/fracțiunilor vacante, derulate deja conform etapelor de mobilitate din Calendarul aferent Metodologiei de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026, aprobata OMEC nr. 74955/2024, încălcându-se grav principiile constituționale!
În susținerea punctelor de vedere expuse anterior invocăm următoarele dispoziții legale: Constituția României, Art. 16 al. 1 – Egalitatea în drepturi: „Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări.”, Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023 și Legea 53/2003 – Codul Muncii. ÎN CONCLUZIE, Stimate Domnule Prim-ministru Ilie Bolojan și StimateDomnule Ministru Daniel David, vă solicităm să aveți în vedere respectarea legislației în vigoare în privința degrevării pentrufuncțiile de conducere, de îndrumare şi control și a normei didactice din învăţământul preuniversitar cu respectarea principiului importanței sociale a muncii, în sensul că deciziile trebuie luate în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activităţii şi nivelul studiilor (conform pregătirii profesionale specifice, la care se adaugă formarea managerială), evitarea inechităților și a discriminării managerilor de școală, respectiv a cadrelor didactice”, se arată în petiția intitulată „Vocea directorilor de școli: Cerem Schimbare și Respect”
.
Cosmin PURIȘ
Articolul Reforma poate lăsa școlile fără directori. Protest fără precedent în sistemul educației apare prima dată în ziarulfaclia.ro.