July 1, 2025

Opera de trei parale, ce înseamnă să fii OM

Familia Addams și Opera de trei parale sunt, fără îndoială, texte de notorietate pentru Teatrul Excelsior din București. Ambele purtând semnături distincte și  îmi face plăcere să le amintesc atâta timp cât este vorba despre Răzvan Mazilu (regie, costume, coregrafie), Dragoș Buhagiar (decor), Lucian Ionescu/Mackie-Șiș, Mihai Mitrea/Dl. Peachum, Mihaela Coveșeanu/Dna Peachum, Oana Predescu/Polly, Mircea Alexandru Băluță/”Tiger” Brown/șeful poliției din Londra, Ana Udoiu/Lucy, Mihaela Trofimov/Jenny ”Speluncă”, Alex Popa/Smith, Dan Clucinschi/Filch, Dragoș Spahiu/Pastorul Kimball, Ovidiu Ușvat/Mathias ”Lovele”, Alex Călin/Jack ”Tarantula”, Matei Arvunescu/Walter ”Beznă”, Ion Bechet/Robert ”Matrioșcă”, Dana Marineci/Ede ”Gură de Aur”, Andreea Hristu/Dolly, Iulia Samson/Betty, Raluca Botez/Vixen, Robert Radoveneanu/Doamna bătrână, Dan Pughineanu/Marlene amfitrionul-actori. Actori care cântă, dansează, iubesc, fumează, se bat, un registru tragicomic bine stăpânit, maraton teatral-muzical la finalul căruia te întrebi cum au trecut 3 ore. Pentru cei prezenți, și nu au fost puțini, au trecut și repede, și agreabil.

Teatru muzical, Opera de trei parale de Bertolt Brecht, muzica lui Kurt Weill, își reclamă actualitatea, chiar dacă de la premiera absolută, 31 august 1928/Teatrul Schiffbauerdamm Berlin, au trecut 97 de ani. Temele secolului XX sunt și temele secolului XXI, indiferent unde sunt plasate. Deci, fie că vorbim despre Londra victoriană sau despre societățile contemporane nouă, vorbim despre putere, mecanismele puterii și lupta pentru putere, corupție, criminalitate, bogăție vs sărăcie, lux vs mizerie, discriminare socială, mărire și decădere umană, sex, iubire, puterea banilor, ipocrizie, capitalism, agresivitate, complicitate, lumea aristocrației, dar și cea pestriță, a criminalilor, violatorilor, excrocilor, hoților, prostituatelor, cerșetorilor. Bine surprinse și bine materializate scenic, teatral și muzical deopotrivă. În ultimul caz, amestec inspirat de jazz, operă, lied, coral luteran, operă, operetă, cabaret, muzică clasică. Să nu uităm un lucru, muzica la Opera de trei parale este atipică musicalului clasic, iese din tiparele cunoscute. Cu toate acestea, nu și-au pierdut deloc farmecul, începând cu Balada lui Mackie-Șiș, apoi imnul închinat dimineții, cântecul lui în loc să, cântecul tunurilor, al căsătoriei, cântecul dragostei, cântecul despre incertitudinea relațiilor omenești, cântecul proxenetului, cântecul în care Mackie le cere tuturor, iertare, cântecul traiului agreabil, din ce trăiește un om, un strigăt din criptă…

Pun în discuție și sloganurile sunt sărac deci exist, ca să fiu sărac muncesc din greu, cine e bogat e cineva ca esență a vieții, cine nu muncește nu are dreptul să cerșească, trebuie să vii mereu cu ceva nou, tot omul are nevoie de un sistem, actualitatea lor este evidentă.

Familia Addams a fost aplaudată la scenă deschisă. Tot la scenă deschisă a fost aplaudată și Opera de trei parale. Să vedem cu ce nouă producție va veni Teatrul Excelsior anul viitor, peste doi ani… Pentru că nu-i așa, trebuie să vii mereu cu ceva nou.

Jazz american sub cerul Clujului: Epic Jazz Choir a cucerit publicul la Casino

Un concert vibrant, plin de culoare și tinerețe, a adus spiritul jazzului californian în mijlocul orașului, într-o seară de neuitat.

Marți, în cadrul Festivalului Internațional Opera Aperta 2025, Epic Jazz Choir din California (Downey High School) a transformat esplanada Casino-ului – Centrul de Cultură Urbană din Parcul Central într-o scenă efervescentă a jazzului vocal-instrumental.

Sub direcția artistică a lui Corneliu Olariu, concertul a început la ora 19:00, chiar în timpul unui apus cald de vară, care a completat perfect ambianța muzicală. În fața a peste 200 de spectatori – toate scaunele ocupate –, publicul clujean a fost martorul unei adevărate demonstrații de talent, energie și coeziune artistică.

Downey Fellowship Combo a deschis seara cu piese rafinate, precum The Shade of the Cedar Tree (Christian McBride), The Saga of Harrison Crabfeathers (Steve Khan) și Did You Call Her Today (Ben Webster), punând accent pe profunzimea armoniilor și maturitatea interpretativă a tinerilor instrumentiști.

Au urmat trei formatiuni ale corului, EPiC Choir, Combo A și Choir –oferind un repertoriu divers, de la Turn That Frown Upside Down (Dakota Andersen) până la reinterpretări vocale spectaculoase precum The Very Thought of You sau Spain de Chick Corea, într-un aranjament semnat Kelly Kunz.

Publicul a fost cucerit și de momentele în care jazzul american a îmbrățișat subtil folclorul românesc, prin piese-surpriză precum Sârba-n căruță sau Bună dimineața la Moș Ajun, introduse cu sensibilitate în programul corului.

Deși în aer liber, sonorizarea a fost remarcabil de precisă – aproape de rafinamentul unei audiții camerale, fiecare voce și instrument pătrunzând clar până în ultimele rânduri. Corul a impresionat nu doar prin dinamism și rafinament, ci și prin prospețimea interpretării. Tinerii liceeni din California au adus pe scenă o bucurie autentică, molipsitoare, care a făcut publicul să rezoneze profund cu muzica.

Gala Puccini

Joi 26 iunie, 20:30, Piața Unirii, sunt invitați la Gala Puccini, coproducție a Operelor Naționale Cluj-Napoca și Iași. Prilej de a asculta sau reasculta, pagini din Tosca, Madama Butterfly, Turandot, Boema, Manon Lescaut, Sora Angelica, La rondine, Edgar, Gianni Schicchi și Le Villi, selecție ce propune momente de lirism cu episoade corale și orchestrale.

Demostene Șofron & Mara A. MUNTEAN

Articolul Opera Națională Cluj-Napoca/Festivalul Internațional OPERA APERTA 9 apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *