Interviu cu doamna Mariana Sălciuan, director al Casei Județene de Pensii Cluj
Între temenii noi folosiți de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, găsim, ca o noutate, Certficatul de viață, ce nu poate fi confunda cu certificatul de…naștere. Iată și motivul pentru care ne-am adresat celui mai autorizat reprezentant al Casei Naționale de Pensii Publice în județul nostru, doamna Mariana Sălciuan, director al Casei Județene de Pensii Cluj.
Doamna director, cum definiți acest nou concept ,,Certifacat de viață’’?
Mariana Sălciuan: Certificatul de viață este un instrument de verificare administrativă utilizat de fiecare stat membru al Uniunii Europene pentru a evita plata unor drepturide pensii/ indemnizații necuvenite în cazul decesului pensionarului.care beneficiază de pensii plătite de CNPP și indemnizații și care își au domiciliul în străinătate.
Ce trebuie să știe un beneficiar al acestor drepturi bănești despre acest Certificat?.
Mariana Sălciuan: Conform prevederilor Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii, începând cu data de 01.09.2024, data intrării în vigoare a legii, pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor băneşti stabiliţi pe teritoriul altor state, denumiţi în continuare beneficiari nerezidenţi, au obligaţia de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, un certificat de viaţă.
Certificatul de viaţă prevăzut se transmite de beneficiarul nerezident din proprie iniţiativă.
Cum este asigurată legalitatea acestor certificate de viață transmise din proprie inițiativă?
Mariana Sălciuan: Prin Ordinul Președintelui CNPP nr. 874/2024, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 651 din 09.07.2024, a fost aprobat modelul unic al Certificatului de viață.
Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de permanență, după caz, respectiv autoritatea trebuie să certifice acest fapt (sintagma ” autorități legale” desemnează instituții de pensii, autorități administrative locale, notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv oficii consulare, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia Institutul de Tutelă Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia).
Ce-l care nu trimite certificatul de viață în cele două termene prevăzute de actul normativ invocat, ce i-se poate întâmpla?.
Mariana Sălciuan: În situația în care nu se prezintă certificatul de viață în termenul prevăzut de actele normative, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an). Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție. De aceea a-și dori sa precizez prin a menționa expres că În aplicarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, primul certificat de viață se va transmite de cei vizați până la data de 30 septembrie a acestui an, 2024.Certificatele de viață se pot trimite și pe căsuța de e-mail special creată în acest scop respectiv: [email protected].
Crește numărul beneficiarilor acestor drepturi?
Mariana Sălciuan: Da. Din evidențele Casei Județene de Pensii Cluj, din numărul total de pensionari aflați în plată, numărul beneficiarilor de pensie și/sau indemnizație prevăzute de legi speciale cu domiciliul/rezidența pe teritoriul altor state, se prezintă astfel:
În anul 2021 un număr de 11.855 beneficiari nerezidenți, în anul 2022 un număr de 14.625 beneficiari nerezidenți, în anul 2023 un număr de 17.549 beneficiari nerezidenți, iar în acest an, 2024, numărul beficiarilor nerezidenți va depăși cifra de 20.000.
A consemnat Dumitru VATAU