May 21, 2024

 

sâmbătă, 6 aprilie, 19:00

Alegerea unei piese de Friedrich Schiiler (1759-1805)-poet, dramaturg, teoretician literar, istoric, filosof, traducător german, medic militar-, nu trebuie să surprindă deloc. Cum nu trebuie să surprindă nici alegerea titlului, Maria Stuart (1800; premiera la 14 iunie, Weimar). Am în vedere în afirmația de mai sus, modernitatea și relevanța operei sale în general, trăsături valabile și în zilele noastre. Dacă tragediile tinereții lui Schiller vizează opresiunile politice și cele ale tiraniilor, cele de maturitate  ajung să se concentreze asupra libertăților interioare ale spiritului. Astfel, Schiller rămâne  unul dintre liderii mișcării literare și culturale a Clasicismului de la Weimar pe axa clasicism-iluminism-romantism, cu o bătaie mai lungă, noul umanism. Pentru că ideea care l-a însoțit toată viață s-a concentrat în jurul educației culturale. Și cât de actuală este educația culturală în zilele noastre! Cu alte cuvinte, abordarea marilor teme ale umanității ca artist și filosof.

Maria Stuart a fost un succes încă din seara premierei. Este un succes și în zilele noastre. O spune și regizorul sloven Diego de Brea: ”Să începem cu contextul politic, toate istoriile politice sunt construite pe individualități puternice. Cu Maria Stuart este o piesă de teatru în care vedem și avem femeile în prim plan. Maria Stuart este un proces politic, este ceva general, știm ce este un proces politic, îl cunoaștem prea bine, îl avem peste tot în lume și în toate epocile. Vorbim și asistăm la înscenări politice. Trei sunt ingredientele de bază: credința, războiul și iubirea, sunt tag-urile vieții noastre, un sfârșit de partidă în care nu contează dacă ești sau nu rege. Trăiești frica, săaima, dorința de a supraviețui, lupta pentru viață este dură, dar nu poți scăpa de sfârșitul jocului. Maria Stuart este piesa în care lupta pentru viață este intensă. Schimbarea este importantă și nu ceea ce rămâne neschimbat (…) Am păstrat fragmentele de text pentru cele șapte personaje alese. Textul rămâne ceva sfânt, dar provocarea este să găsești drumul spre realitatea scenică a epocii. Metodele din vremea renascentismului englez sunt valabile și în zilele noastre. Maria Stuart este o femeie iconică, care moare pentru idealurile ei. Să fim oameni, să fim milostivi, să admitem că suntem fragili. Motiv pentru care pe mine mă interesează Omul cu O mare”.

Maria Stuart, Friedrich Schiller; regia și scenografia Diego de Brea; dramaturgia Gyarmati Kata, costumele Bocskai Gyopar, light design Romeo Groza; video Buksa Peter; asistent regie Viola Andrea; regia tehnică Albert Eniko * în distribuție Totszegi Zsuzsa (Elisabeta I), Imre Eva (Maria Stuart), Szucs Ervin (Robert Dudley, Conte de Lecester), Viola Gabor (George Talbot, Conte de Shrewsbury), Bacs Miklos (Willaim Cecil, Baron de Burleigh, mare trezorier), Biro Jozsef (Amias Paulet, cavaler), Bodolai Balazs (Mortimer).

Demostene Șofron

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *