July 8, 2025

Maestru-Discipoli, iată o relație a cărei istorie se pierde în negura timpului. O relație ce modelează prin muncă, implicare, seriozitate și responsabilitate, destine. Dar și relație ce generează, în timp desigur, succesul scenic.

Așa am văzut relația Maestrului George Petean-pe culmile carierei internaționale, cu siguranță între primii cinci baritoni ai lumii la ora actuală-cu cei 14 Discipoli selecționați în celei de a doua etape a masterclass-ului ACAF-președinte Geani Brad, vicepreședintă Ina Hudea, director artistic Petru Burcă, Anca Mona Mariaș/PR-, 9-13 iunie. Organizare la care și-au adus contribuția Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima, UBB, Opera Maghiară Cluj-Napoca, susținători din diferite ale domenii, ținta fiind una, creșterea viitorilor artiști lirici, afirmarea lor pe scene lirice sau de concert din țară și de peste hotare.

În cei peste 35 de ani de carieră jurnalistică, am fost martorul inițierii multor programe și proiecte artistice. Le-am urmărit apoi, ediție de ediție, constatând, în marea majoritatea cazurilor, creșterea calitativă a organizării. Iar ceea ce a reușit ACAF cu această a doua ediție, susține din plin afirmația creșterii calitative. Una care mă duce deja cu gândul, la cea de a treia ediție, noiembrie sau decembrie, condusă de soprana Adela Zaharia.

Revin la cursul masterclass condus de duo-ul George Petean-Codruța Ghenceanu/pianist corepetitor, șase zile trăite intens de toți cei direct implicați. Zile la care am luat parte, zile în care mi-a fost dat să văd, zi de zi aproape, ce înseamnă munca în echipă într-un domeniu vocațional concurențial. Mai mult, m-am bucurat, alături de cei 14, de sfaturile Maestrului George Petean: Ce este important în cariera de artist? Cât de multă muzică știi, valoarea adevărată constă în cât de multă muzică știi * Competiția non stop nu ajută la nimic, a fi competitiv devine obsesie și nu este bine deloc * Munca noastră este o continuă căutare. Căutați repertorii, fixați-vă pe câteva piese, începeți să le studiați, să le lucrați cu atenție, să le prezentați când considerați că le stăpâniți * Orice rol trebuie înțeles * A cânta tare nu înseamnă și a cânta bine. Cântați ceea ce e scris în partitură, respectați partitura * Importante sunt exercițiile de respirat, vocalizele.  Indicații pentru fiecare tânăr în parte. Indicații precise, ce vizează din start, îmbunătățirea interpretării vocale prin  accentul pe expresivitatea vocală, emisie și articulare a fiecărei note, a fiecărui sunet, atitudinea scenică,  imagini sonore în relație textul.

Revin la o idee exprimată în primele rânduri ale articolului, relația Maestru-Discipoli, cu final în 13 iunie, pe scena Auditorium Maximum, în compania Orchestrei Operei Maghiare Cluj-Napoca și sub bagheta Maestrului Adrian Morar, experiențe artistice hotărâtoare pentru reușita generală într-un program autentic regal operistic. Semnat Mihai Damian/bariton (Eri tu din Bal mascat, Verdi), Darius Botorea/bas (O wie will ich triumphieren din Răpirea din Serai, Mozart), Alexandru Rusu/bariton (Come Paride vezzoso, Elixirul dragostei Donizetti), Sebastian Toșa/tenor (Si ritrovarla io giuro, Cenușăreasa de Rossini), Denisa Iamandi/mezzo (Werther! Werther…, Massenet), Cristian Fofucă/bariton/Craiova (Avant de quitter ces lieux, Faust, Gounod), Teodora Trifan (soprană (Je veux vivre, Romeo și Julieta, Gounod), Benedic Eduard/bariton/Iași (Ce breuvage pourrait, Herodiade, Massenet), Diana Rad/soprană (Cântec pentru Lună, Rusalka, Dvorak), Andres Groza/bas (Il lacerato spirito, Simone Boccanegra, Verdi), Darius Gruiță/bariton/Timișoara (Il balen del suo sorriso, Trubadurul, Verdi), Antonia Beteag/soprană (duet cu George Petean, Cortigiani, Rigoletto, Verdi), Cezar Baltag/tenor, Mihai Damian, Sonia Ilincăi/soprană, Denisa Iamandi (Quartet act III, Rigoletto, Verdi), George Petean-Mihai Damian (, Il Prologo, Paiațe, Lencavallo) și, cum era de așteptat, Brindisi din Traviata de Verdi, final cu publicul în picioare și aplauze la scenă deschisă, bis la aceleași cote de reprezentativitate artistică.

I-am amintit cu plăcere și bucurie pe toți cei 14, talentați, dornici de performanță, dornici de afirmare. Și uite așa, ajung să-mi doresc să mai scriu despre ei. Felicitări! Cuvântul în sine nu acoperă întru totul valoarea ediției cu numărul 2 ACAF.

Demostene Șofron

Foto Nicu Cherciu

Articolul ACAF Singing Masterclasses 2025 (2) George Petean: Valoarea adevărată constă în cât de multă muzică știi apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *