Patru autovehicule ARO și IMS vor fi expuse în curtea clădirii în care învață studenții și masteranzii de la Facultatea de Istorie și Filosofie din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, strada Napoca, nr. 11.
„ARO și IMS la Facultatea de Istorie și Filosofie” este titlul evenimentului organizat, în data de 15 mai 2024, de la ora 10.00, de către studenții specializărilor Etnologie, Turism Cultural și Istoria Artei în cadrul cursului și seminarului „Patrimoniu Industrial”. După cum precizează organizatorii evenimentul a pornit de la ideea prezentării unor exemple spectaculoase din patrimoniul industrial românesc, parte a peisajului urban și rural românesc timp de o jumătate de secol și foarte cunoscute și pe plan internațional. Astfel, s-a ajuns la prezentarea a patru autovehicule ARO și IMS, care vor fi parcate în curtea clădirii. Eveniment este organizat în cadrul Zilelor Alumni UBB.
Scurt istoric IMS și ARO
Primul automobil de teren din România, M 57, a fost produs în anul 1957 la uzina de la Câmpulung Muscel. Atunci au fost produse 154 de exemplare. În anul 1959 se obține o variantă îmbunătăţită numită M59 și se produc 803 exemplare. Din anul 1969 maşinile de teren poartă sigla Aro. Anul 1972 este anul lansării „familiei” Aro 24. Abia în 1978 este folosit un motor diesel românesc pe Aro 4×4. Acesta se numea D-127 şi provenea de la uzina Tractorul Braşov. În anul 1986 existau contracte active de export pentru 35 de ţări. În 1990 este prezentat la Târgul Internaţional Bucureşti modelul Aro 244 Hunter, exportat în Franţa, Spania, Ceho-Slovacia cu motoare Renault. Pe anul 1991 se înregistrează o producţie de 9.240 unităţi. Producţia pe anul 1992 este de 10.152 unităţi, 3.000 de unităţi fiind exportate în Franţa, Spania, Belgia, Grecia, Maroc, Angola, Argentina, Venezuela ş.a. În 1998 este introdusă şi varianta turbo diesel (turbosuflanta produsă la Hidromecanica Braşov) a motorului DX 28-01, dezvoltând 88 cp la 4000 rpm. În acelaşi an pornesc unele colaborări cu Daewoo România şi Toyota.