April 21, 2024

├Än paginile c─âr╚Ťii ÔÇ×Ciuleni: Satul de la poalele V─ârateculuiÔÇŁ, semnate cu pasiune ╚Öi d─âruire de Gheorghe-Drago╚Ö Braica, se deschide o fereastr─â c─âtre trecutul ╚Öi tradi╚Ťiile unei comunit─â╚Ťi transilv─ânene, ├«mbibate de istorie ╚Öi ad├ónc ├«nr─âd─âcinate ├«n peisajul cultural al regiunii. Aceast─â oper─â literar─â, ap─ârut─â sub egida Editura ╚ścoala Ardelean─â, reprezint─â nu doar o simpl─â cronologie a evenimentelor, ci o incursiune captivant─â ├«n inima ╚Öi sufletul satului Ciuleni.

Argumentul autorului, prezentat cu o sinceritate plin─â de c─âldur─â ╚Öi amintiri, contureaz─â nu doar motiva╚Ťia sa personal─â, ci ╚Öi leg─âturile profunde care ├«l leag─â de acest col╚Ť de lume. Prin ├«ntrep─âtrunderile genealogice ╚Öi prin conexiunile emo╚Ťionale, Gheorghe-Drago╚Ö Braica ├«╚Öi asum─â cu noble╚Ťe misiunea de a reda via╚Ťa ╚Öi tr─âirile comunit─â╚Ťii sale de ba╚Ötin─â.

Prefa╚Ťa semnat─â de Mircea-Gheorghe Abrudan deschide poarta c─âtre ├«n╚Ťelegerea ad├óncimii ╚Öi importan╚Ťei acestui demers literar. Se contureaz─â portretul unui autor avizat, familiarizat cu meandrele cercet─ârii istorice locale ╚Öi dornic s─â ofere lumii o panoram─â complet─â a vie╚Ťii ╚Öi a tradi╚Ťiilor din Ciuleni.

Structura elaborat─â a c─âr╚Ťii, alc─âtuit─â din XIV capitole, reveleaz─â meticulozitatea ╚Öi profunzimea investiga╚Ťiei autorului. De la a╚Öezarea geografic─â ╚Öi p├ón─â la demografia ╚Öi tradi╚Ťiile locale, Gheorghe Drago╚Ö Braica pune ├«n lumin─â fiecare aspect al vie╚Ťii comunit─â╚Ťii, transform├ónd paginile c─âr╚Ťii ├«ntr-o veritabil─â poveste a locului ╚Öi oamenilor s─âi. Afl─âm astfel ╚Öi aspect importante despre biserica din Ciuleni, Aceasta are origini atestate din secolul al XVIII-lea, a fost ini╚Ťial construit─â din lemn de brad ├«n 1707, av├ónd hramul ÔÇ×├Än─âl╚Ťarea DomnuluiÔÇŁ. Arhitectura bisericii cuprinde pronaos, naos ╚Öi un pridvor ad─âugat ├«n 1899, iar acoperi╚Öul a fost ├«nlocuit cu tabl─â zincat─â ├«n 1962. Pictura bisericii, realizat─â ├«n 1859, prezint─â influen╚Ťe br├óncovene╚Öti ╚Öi necesit─â o nou─â restaurare. Subiectele iconografice sunt reprezentate prin tablouri mari, iar iconostasul, ├«nnegrit de fumul lum├ón─ârilor, cuprinde scene precum ÔÇ×Cina cea de tain─âÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×S─ârutul lui IudaÔÇŁ. Patrimoniul bisericii include c─âr╚Ťi vechi ╚Öi icoane din secolul al XVIII-lea, p─âstrate sub custodia Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului ╚Öi Clujului. Aceste artefacte sunt m─ârturii ale tradi╚Ťiei ╚Öi spiritualit─â╚Ťii comunit─â╚Ťii, p─âstrate cu grij─â pentru genera╚Ťiile viitoare.

De asemenea, Gheorghe Drago╚Ö Braica ofer─â informa╚Ťii pre╚Ťioase ╚Öi despre ╚Öcoala din Ciuleni, un centru vital al educa╚Ťiei ├«n comunitate, contribuind la formarea ╚Öi dezvoltarea tinerilor din zon─â. Afl─âm c─â ├«n perioada domniei ├«mp─âr─âtesei Maria Tereza ╚Öi a fiului s─âu, Iosif al II-lea, ideile iluminismului au fost promovate ╚Öi ├«n societatea rom├óneasc─â, contribuind la dezvoltarea unei vie╚Ťi culturale ╚Öi a ├«nv─â╚Ť─âm├óntului. Acest proces s-a desf─â╚Öurat ini╚Ťial ├«n ╚Öcolile biserice╚Öti, casele credincio╚Öilor ╚Öi m─ân─âstiri.

Implementarea acestor idei a fost ├«ns─â dificil─â, fiind ├«nt├ómpinate at├ót de obstacole materiale, cum ar fi resursele limitate, c├ót ╚Öi de rezisten╚Ťa mentalit─â╚Ťii existente. Anumi╚Ťi nobili, proprietari de p─âm├ónt, au ├«ncercat s─â ├«mpiedice ╚Ť─âranii s─â frecventeze ╚Öcolile, baz├óndu-se pe legi care interziceau copiilor rom├óni accesul la educa╚Ťie. Chiar ╚Öi ├«n cadrul unor dezbateri legislative, precum Dieta de la Alba Iulia din 1624, se eviden╚Ťiaz─â nevoia de a nu ├«mpiedica tinerii s─â urmeze educa╚Ťia religioas─â sau instruirea pentru a deveni preo╚Ťi, ├«nv─â╚Ť─âtori sau diaconi.

La ├«nceput, majoritatea viitorilor preo╚Ťi ╚Öi ├«nv─â╚Ť─âtori se formau ├«n m─ân─âstirile din apropierea satelor de origine. ├Än zon─â, m─ân─âstirile de la Buteni, Morlaca ╚Öi Cuteius au avut un rol important ├«n educa╚Ťia tinerilor. Chiar ╚Öi ├«n Ciuleni, existen╚Ťa unor m─ân─âstiri ├«n apropiere a influen╚Ťat educa╚Ťia local─â, iar Scala Confesionali din M─ârg─âu, ├«nfiin╚Ťat─â ├«n 1776, a avut un impact semnificativ. Pe m─âsur─â ce timpul a avansat, a crescut importan╚Ťa instruirii religioase ╚Öi morale ├«n ╚Öcolile confesionale, sub ├«ndrumarea preo╚Ťilor ╚Öi a autorit─â╚Ťilor biserice╚Öti. Legisla╚Ťia din 1868 a stabilit obligativitatea educa╚Ťiei, iar ├«n anii care au urmat au fost introduse ore obligatorii de limba maghiar─â. ├Än ciuda provoc─ârilor ╚Öi presiunilor politice, ├«nv─â╚Ť─âm├óntul a continuat s─â se dezvolte, iar la sf├ór╚Öitul secolului al XIX-lea, existau deja ├«nregistr─âri ale elevilor ╚Öi ale profesorilor din Ciuleni, precum Alimpiu Morariu ╚Öi Gregoriu Brad, care au activat ├«n domeniul educa╚Ťiei locale.

├Äns─â nu doar faptele ╚Öi datele istorice ├«╚Öi g─âsesc ecou ├«n aceast─â monografie. Prin fragmente ale vie╚Ťii cotidiene ╚Öi prin portrete ale eroilor locali, Gheorghe Drago╚Ö Braica d─â via╚Ť─â pove╚Ötilor ╚Öi tradi╚Ťiilor care au modelat identitatea satului Ciuleni de-a lungul timpului.

Fotografiile ce ├«nnobileaz─â paginile c─âr╚Ťii nu sunt doar ilustra╚Ťii, ci adev─ârate ferestre deschise c─âtre trecutul comunit─â╚Ťii. Ele invit─â cititorul s─â c─âl─âtoreasc─â ├«n timp ╚Öi spa╚Ťiu, s─â descopere ╚Öi s─â redescopere frumuse╚Ťea ╚Öi autenticitatea unei lumi care, de╚Öi poate p─ârea demult─â, tr─âie╚Öte ╚Öi pulseaz─â ├«n amintirile ╚Öi tradi╚Ťiile ce r─âm├ón vii ├«n inimile locuitorilor ╚Öi ale celor ce le-au p─âr─âsit meleagurile.

├Än ├«ncheiere, cartea lui Gheorghe-Drago╚Ö Braica nu este doar o simpl─â cronic─â istoric─â, ci o invita╚Ťie la c─âl─âtorie, la redescoperirea r─âd─âcinilor ╚Öi a tradi╚Ťiilor care ne definesc. Este un omagiu adus locurilor ╚Öi oamenilor care, prin existen╚Ťa lor, contureaz─â nu doar istoria unei comunit─â╚Ťi, ci ╚Öi identitatea unei ├«ntregi regiuni. Astfel, prin cuvintele sale, preotul Gheorghe-Drago╚Ö Braica devine nu doar cronicarul unui sat, ci ╚Öi p─âstr─âtorul fl─âc─ârii sacre a memoriei ╚Öi identit─â╚Ťii unei comunit─â╚Ťi transilv─ânene.

Mara A. Muntean

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *