June 25, 2024

Un autobuz pe bază de hidrogen circulă zilele acestea pe străzile din Cluj prefigurând ceea ce primarul Emil Boc numește o nouă eră în consumul energetic al orașului.

Clujul este pe harta celui de al treilea turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen, ca parte a proiectelor JIVE susținute și finanțate de Clean Hydrogen Partnership. Autobuzul de test va pleca din Cluj la Galați și apoi în Grecia, Bosnia Herțegovina și Bulgaria.

Hidrogenul a fost recunoscut de către Comisia Europeană ca fiind o parte importantă a soluţiilor pentru decarbonizare şi, astfel, au început să apară la nivel european diverse finanţări la care speră să aibă acces și administrația clujeană pentru a-și extinde și diversifica flota de transport nepoluant.

În viziunea primarului Emil Boc, introducerea transportului pe bază de hidrogen în oraș este pasul următor secvenței în care au apărut autobuzele electrice. Autobuzele alimentate cu hidrogen sunt dotate tot cu motor electric, diferența este că energia nu este stocată în baterii ci este produsă folosind hidrogenul depozitat în rezervoarele de pe plafonul mașinii. Rezultă o autonomie mai mare și un timp de încărcare mult mai scurt decât în cazul autobuzelor electrice pe bază de baterii.

Motoarele pe bază de hidrogen au emisii aproape zero și nu poluează mediul, substanța rezultată în procesul de transformare a hidrogenului în energie fiind apa. În schimb, sunt dependente de existența unei fabrici de producere de hidrogen, iar producția de hidrogen este încă scumpă și se realizează majoritar utilizând combustibili fosili.

Emil Boc speră ca, până în orizontul anului 2027, când am putea vedea autobuze cu hidrogen pe liniile de transport în comun, Clujul să fie capabil să construiască o fabrică de producere a hidrogenului din deșeuri regenerabile. Având avantajul unei astfel de unități de producție, se întrevede posibilitatea ca și trenurile care vor circula pe viitoarele linii metropolitane să fie alimentate tot cu hidrogen.

Prezentă la drive-testul de la Cluj, Mirela Atanasiu, director executiv al Clean Hydrogen Partnership, a precizat că autobuzele alimentate cu hidrogen se ieftinesc cosntant pe măsura introducerii de noi tehnologii. Prototipul prezentat la Cluj costă mai puțin de 550.000 de euro, o treime față de cât costau autobuzele electrice acum șase ani. Țările vestice le folosesc deja de ceva vreme, după cum a menționat ambasadorul englez Giles Matthew Portman, prezent și el la eveniment. Marea Britanie are mari capacități de producere a hidrogenului precum și o fabrică de autobuze de acest tip în Irlanda de Nord.

Pe lângă cei menționați, la testarea autobuzului au mai participat viceprimarul Dan Tarcea, rectorul UTCN, Vasile Țopa, și președintele Senatului UTCN, Nicolae Brunete, secretarul de stat în MIPE, Ovidiu Câmpean, directorul CTP, Liviu Neag. Universitatea Tehnică este implicată în activități de cercetare și inovare în domeniul tehnologiilor bazate pe hidrogen în Europa. Hidrogenul are viitor în sectoare precum energia, transporturile, construcțiile și industria. Emil Boc întrevede posibilitatea de a utiliza hidrogenul și pentru încălzirea publică pe timp de iarnă.

Autobuzul prototip va circula în Cluj până vineri pe liniile 24, 30 și 35, astfel încât, după cum a spus dirctorul CTP Liviu Neag, cât mai mulți clujeni să aibă posibilitatea să călătorească cu el gratuit.

După testarea autobuzului cu hidrogen, la Cluj a fost organizat un workshop pe teme legate tehnologii și soluții pe bază de hidrogen. Au fost prezenți reprezentanți ai Clean Hydrogen Europe, Hydrogen Europe și ERM, împreună cu reprezentanți ai Ministerelor Investițiilor și Proiectelor Europene, Energiei, Transporturilor, Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și autorități de la nivel local. (C.C.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *