March 17, 2025

„Pietonul aerului” și „Maestrul și Margarita” la Festivalul Internațional Interferențe

Festivalul Internațional Interferențe, găzduit de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, a adus în fața publicului încă două producții remarcabile, fiecare purtând o amprentă regizorală unică și având un mesaj profund. Joi, 13 noiembrie, „Pietonul aerului”, o piesă de Eugène Ionesco, a fost prezentată sub regia lui Gábor Tompa, urmată duminică, 17 noiembrie, de „Maestrul și Margarita”, capodopera lui Mihail Bulgakov, pusă în scenă de Nona Ciobanu. Cele două spectacole au oferit experiențe teatrale puternice, abordând teme esențiale despre viață, artă și adevăr.

„Pietonul aerului”: puritatea și absurdul lumii

Regizorul Gábor Tompa transformă textul lui Eugène Ionesco într-un spectacol vibrant, care explorează aspirațiile omenești în fața unei societăți refractare și sceptice. Bérenger, personajul principal, interpretat cu o finețe aparte de Matei Rotaru, descoperă că poate zbura – o abilitate pe care o vede ca pe un simbol al libertății și al unui ideal de viață mai înalt.  Aparenta sa naivitate, care de fapt reprezintă starea pură, nealterată de cinismul lumesc se ciocnește de neîncrederea și superficialitatea celor din jur, inclusiv a familiei sale, jucate de Anca Hanu și Diana-Ioana Licu. Pe baza acestei tensiuni, se desfășoară povestea ionesciană.

Decorul imaginat de Adrian Damian dă naștere unui peisaj suprarealist, în care structuri gonflabile sugerează fluiditatea granițelor dintre realitate și fantezie. Costumele colorate, create de Luiza Enescu, aduc contraste vii într-o lume dominată de conformism. Mișcarea scenică, semnată de Ferenc Sinkó, și compozițiile muzicale ale lui Vasile Șirli, contribuie la crearea unei atmosfere poetice, care alternează între umor absurd și accente tragice.

Spectacolul lui Gábor Tompa adresează întrebări pertinente despre capacitatea umană de a recunoaște adevărul și de a se ridica deasupra fricii, capacitatea de a călca moarte, prin viață, trăind autentic. Publicul este invitat să reflecteze la rolul artei și al idealurilor în fața amenințărilor contemporane, fie că este vorba despre conflicte, schimbări climatice sau indiferența generalizată. Energia echipei actoricești și viziunea regizorală transformă acest spectacol într-o experiență memorabilă, marcând o întoarcere simbolică la valorile universale ale umanității.

„Maestrul și Margarita”: un spectacol despre putere, iubire și libertate

În viziunea regizoarei Nona Ciobanu, adaptarea romanului lui Mihail Bulgakov devine o incursiune fascinantă într-un univers dominat de contradicții – Moscova stalinistă, străbătută de personaje fantastice și evenimente absurde, se întâlnește cu Iudeea biblică și cu un spațiu oniric, unde binele și răul se confruntă în forme subtile.

Scenografia elaborată de Peter Košir transformă scena într-o instalație artistică de mare impact, recreând cu precizie atmosfera sumbră și decadentă a Moscovei anilor ’30. Decorurile, inspirate de brutalism, și costumele sobre subliniază constrângerile politice și sociale ale epocii. Jocurile de lumini și proiecțiile video amplifică senzația de tensiune și visare, creând un cadru perfect pentru desfășurarea intrigii complexe.

Un punct culminant al spectacolului este interpretarea actorului Andrej Zalesjak în rolul motanului Behemoth. Cu o prezență scenică plină de umor și vitalitate, Zalesjak adduce o întruchipare perfecta a burlescului, devenind un pilon central al poveștii. Alături de el, Gorazd Jakomini, în rolul diavolului Woland, și Urška Taufer, ca Margarita, au oferit interpretări de o intensitate emoțională deosebită, reușind să capteze esența personajelor.

Regia Nonei Ciobanu reușește să împletească perfect cele trei planuri narative ale romanului – povestea lui Pilat din Pont, relația dintre Maestru și Margarita, precum și satira Moscovei staliniste. Muzica originală a Anei-Cristina Leonte și elementele de design sonor completează acest univers teatral, conferindu-i o dimensiune profundă și captivantă.

Două spectacole, o reflecție comună asupra umanității

„Pietonul aerului” și „Maestrul și Margarita” se completează prin perspectivele diferite asupra unor teme universale. Primul vorbește despre aspirații și imposibilitatea de a comunica idealuri într-o lume rigidă, în timp ce al doilea explorează fragilitatea adevărului, sacrificiul în numele iubirii și totodată, imposibilitatea credinței într-o lume pur materialistă.

Festivalul Interferențe a demonstrat, prin aceste două producții, puterea teatrului de a aborda întrebări esențiale și de a provoca audiența să vadă dincolo de aparențe. Două montări spectaculoase, două universuri complexe – un tribut vibrant adus artei scenice.

Mara A. MUNTEAN

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *