Președinta SLÎP Cluj, Lucia Cojocaru, de acord cu folosirea sălilor doar în cazurile grave
Săli special amenajate pentru elevii care deranjează ora, ridicarea telefoanelor elevilor dacă le folosesc în oră fără permisiune sunt câteva măsuri noi pe care reprezentanții Ministerului Educației le propun în proiectele Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar și Statutul Elevului 2024. Președinta Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar (SLÎP) Cluj, Lucia Cojocaru, consideră că retragerea în sala amintită a elevilor i-ar izola și nu ar da randamentul scontat în îmbunătățirea comportamentului lor. Pe de altă parte, liderul de sindicat consideră o măsură bună ridicarea telefoanelor de către profesori atunci când ele sunt folosite de elevi fără permisiune.
Elevii care deranjează desfășurarea orelor vor fi opriți să mai manifeste în continuare aceste comportamente în cadrul cursurilor. Aceștia vor fi retrași într-o sală special pregătită, unde supravegheați de un cadru didactic vor fi puși să citească, să completeze fișe de lucru. Este noua soluție găsită de Ministerul Educației și propusă în proiectul Statutul Elevului 2024 publicat spre consultare zilele trecute.
Potrivit aceluiași proiect, decizia ca elevul care perturbă ora să fie dus în sala special amenajată este luată de către profesorul de la clasă. De asemenea, așa cum am amintit, aici elevul nu va fi singur, ci îndrumat, supravegheat de un profesor sau cadru didactic auxiliar care va hotărî care vor fi sarcinile elevului pe parcursul șederii sale în sala respectivă.
În proiect, se mai prevede ca în asemenea cazuri în care este necesară retragerea elevului perturbator din timpul orei și preluarea lui în sala amintită părinții sau tutorele legal al elevului să fie informați în scris.
Președintele Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Cluj, Lucia Cojocaru, este de acord cu folosirea sălilor amintite doar în cazurile foarte grave: „Doar în cazuri foarte grave, în cazurile de violență elevii să fie retrași în acele săli, izolați de restul.”
În restul cazurilor, profesorul Lucia Cojocaru crede că trebuie să se găsească alte modalități de corectare. „Izolarea nu este un lucru chiar bun. Riști să înrăiești elevul mai tare dacă îl izolezi și-l duci în altă parte. Trebuie să găsim anumite metode prin care să-l determinăm pe elev să fie responsabil de acțiunile lui decât să-i mai dăm încă o pedeapsă pentru ceea ce a făcut”, spune președintele (SLÎP) Cluj.
Fără telefoane, elevii mai disciplinați
De asemenea, proiectul Statutului Elevului 2024 ia măsuri noi și împotriva folosirii „haotice” a telefoanelor în școală. Mai precis, profesorii vor putea lua telefoanele mobile de la elevii care le folosesc în timpul orei fără permisiune. Restituirea lor se va face doar la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți sau către elevii majori.
Referitor la această propunere, Lucia Cojocaru, președintele Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Cluj consideră că este o inițiativă bună pentru că o întâlnim peste tot, în Europa: „Tendința este ca telefoanele să fie bine puse, la clasele primare, în fața învățătoarei sau undeva într-un loc sigur și doar în pauze să se apeleze pentru urgențe. Nu este bine ca telefoanele să fie asupra copiilor fiindcă le distrage atenția.”
Profesorul Lucia Cojocaru spune că fără telefoane asupra lor elevii ar fi mai disciplinați: „Telefonul are foarte multe tentații asupra copilului și atunci nu este prea bine să-l aibă asupra lui. Metoda se practică în Occident, în toate țările civilizate. Copiii ar fi mai disciplinați și focusați să învețe”.
O altă noutate este introducerea unui program flexibil al școlilor pentru a facilita legătura părinților cu unitățile școlare. Astfel, în proiectul Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar propus spre consultare de Ministerul Educației secretariatul școlilor trebuie să aibă un program cu intervalul orar 8-9, respectiv 16-18, cel puțin două zile pe săptămână.
Australia implementează metode „old school” pentru a disciplina elevii
Potrivit uzpr.ro, care citează The Herald Sun, în școlile din Australia se adoptă metodele „old school”, în încercarea autorităților de a stopa fenomenul agresării profesorilor și al actelor de indisciplină. Strategia prin care elevii vor fi învățați să se alinieze și să rămână liniștiți, va fi implementată la nivel național în acest an, după ce o anchetă a Senatului a analizat episoadele în care elevii au aruncat mobilier în profesori, le-au luat cheile mașinilor sau le-au furat portofelele. De asemenea, școlile se vor întoarce la un aspect mai tradițional al sălii de clasă, în care birourile sunt aliniate în rânduri cu fața către profesor. Experții în educație susțin că elevii nu mai știu cum să se comporte și trebuie învățați în mod explicit să nu strige, să vorbească civilizat între ei sau să nu alerge prin clasă.
T.S.