Peste 5.590 de elevi de clasa a VIII-a au susținut luni, 23 iunie 2025, prima probă scrisă, la limba și literatura română, de la examenul de Evaluare Națională, sesiunea iunie-iulie 2025. La limba și literatura română candidații au avut de rezolvat două subiecte, la ultimul subiect cerința fiind să scrie o compunere despre o întâmplare dintr-o excursie.
La subiectul I, textele suport au fost din romanul „Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran și cartea „Spre Polul Sud” de Emil Racoviță. Pe baza fragmentelor date, elevii au avut mai multe sarcini. Totodată, s-au verificat cunoștințele de gramatică, vocabular, punctuație și ortografie. Elevii au trebuit să aleagă varianta corectă pentru despărțirea în silabe, cuvinte derivate, omonime, sensul unei locuțiuni verbale, dar și forma corectă a unor cuvinte dintr-un text dat. În ceea ce privește gramatica, elevii au avut de identificat trei substative în cazuri diferite dintr-un fragment, de alcătuit o propoziție afirmativă, unde verbul „a fi” să fie predicativ și o propoziție negativă unde adjectivul „greu” să fie nume predicativ. O altă sarcină primită a fost să precizeze felul propozițiilor dintr-o frază dată. La subiectul al II-lea, candidații au avut de întocmit o compunere în care să prezinte o întâmplare dintr-o excursie.
Peste 5.590 de elevi la Evaluarea Națională la Cluj
La examenul de Evaluare Națională, sesiunea iunie-iulie 2025, în județul Cluj, s-au înscris 5593 absolvenți ai claselor a VIII-a, care vor susține examenul în 109 unități de învățământ preuniversitar, desemnate centre de examen (67 de centre în mediul urban și 42 de centre în mediul rural), au anunțat reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Cluj. Citând aceleași surse, distribuția celor 5593 de candidați înscriși, pe medii de proveniență, se prezintă astfel – 4392 sunt elevi din mediul urban și 1201 sunt elevi care învață în mediul rural. Comisia județeană de organizare a examenului de Evaluare Națională din cadrul ISJ Cluj a aprobat 307 de solicitări, privind asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor, conform procedurilor în vigoare, care vizează. Printre aceste solicitări s-au numărat cele privind prelungirea timpului destinat redactării lucrărilor scrise, asigurarea de săli separate pentru elevii care prezintă tulburări specifice de învățare, prezența unui însoțitor pentru elevii cu tulburări din spectrul autist, prezența interpreților limbajului mimico-gestual pentru elevii cu deficiențe de auz, utilizarea instrumentelor specifice de scriere în cazul elevilor cu deficiențe de vedere, a instrumentelor privind măsurarea glicemiei, respectiv susținerea probelor scrise în spital. Miercuri proba scrisă la matematică
Miercuri proba scrisă la matematică
Examenul de Evaluare Națională a început luni, 23 iunie 2025, cu proba scrisă la limba și literatura română, urmată miercuri, 25 iunie 2025, de proba scrisă la disciplina matematică. Vineri, 27 iunie 2025, 615 elevi care studiază în limba minorităților naționale vor susține proba la limba și literatura maternă. Dintre aceștia, 63 elevi vor susține proba la limba și literatura maternă germană, iar 552 vor susține proba la limba și literatura maternă maghiară. Primele rezultate vor fi afișate (online și în școli/centre de examen) în data de 3 iulie, până la ora 12:00. Ulterior, în intervalul orar 14:00 – 18:00, pot fi vizualizate lucrările scrise și pot fi depuse contestațiile. Acest proces continuă și în zilele de 4 și 5 iulie. Rezultatele finale vor fi afișate joi, 10 iulie 2025. Alte informații privind examenul de Evaluare Națională, 2025, pot fi consultate pe site-ul ISJ Cluj, https://www.isjcj.ro/examene-nationale/evaluare-nationala-clasa-a-viii-a/. Totodată, Ministerul Educației și IPJ Cluj pun la dispoziția celor interesați liniile TELVERDE, pentru sesizarea eventualelor nereguli din cadrul examenului de Evaluare Națională 2025_Ministerul Educației și Cercetării – 0800 801 100, I.Ș.J. Cluj – 0800 816 264.
Tia SÎRCA
Articolul EN VIII română: Elevii au avut de scris o compunere despre o întâmplare dintr-o excursie apare prima dată în ziarulfaclia.ro.