October 14, 2024

Premiile FITF: Spiritus Mentor: prof univ dr Elena Basso Stănescu * Moda Cum Laude: Romanița Iovan * Diplome: Alexandra Constantinescu, Mihnea Covaci, Ionuț Răzvan, Raul Matiș, Tudor Halațiu, Carmichael Byfield/Țările de Jos, Raluca Soare, Paul Palm, Anca Bălan, Nadya Valeva (Bulgaria; președinte European Fashion Council), Anca Zaharia

Top Model Translvania Fashion: Alina Frandeș * locul 2: Alexia Cazan * locul 3: Cristiana Turcu

Există în fiecare din noi dorința de a spune povești, de a ieși în evidență nu numai prin cuvânt și comportament, ci și prin hainele pe care le purtăm, tot altele de la o zi la alta. Ele oglindesc prin mesajele transmise, tradiționale sau moderne, personalitatea noastră, evoluția noastră în timp și spațiu, adaptarea la noile stiluri și tendințe. Și atunci vorbim despre modă ca despre o permanentă și inepuizabilă sursă de inspirație, ce are la bază, în majoritatea cazurilor noul, noul în croiuri, culori, coafuri, machiaje, accesorii. Ținta este una și singură, creșterea încrederii în noi, în forțele noastre prin alegerile pe care le facem, nu ușoare de multe ori. Ajungem în aceastaă fază grație unor pertinente întrebări pe care ni le punem, de la cine suntem la ce vrem, ce ne place și ce nu ne place, cum ne percep cei din jur, cum îi percepem noi pe cei din jurul nostru…Întrebările sunt multe, răspunsurile la fel.

Un eveniment major cum este Festivalul Internațional Transilvania Fashion, ajuns la cea de a 5-a ediție (prim la București, restul de patru la Cluj-Napoca), este, prin selecțiile judicios operate-meritul îi aparține doamnei prof univ dr Elena Basso Stănescu-și prin creatorii invitați, se înscrie în sfera cărților ce trebuie citite, cu sau fără ghilimele, cu atenție, pagină cu pagină (ediție de ediție mai precis), în cazul de față vorbind despre volumul 5. Volum care întărește poziția  Clujului pe harta națională și internațională a modei, putând folosi și sintagma Cluj,  capitala modei naționale și internaționale preț de trei zile, 6-8 septembrie de data aceasta, Esplanada Casinoului. Statut la care nu se ajunge ușor, la care se muncește lună de lună și an de an, reținând, ca istoric,  Festivalul Transilvania Fashion, cele aproape 30 de ediții ale Galei UAD, 22 de ani de Fashion TV, Romanian Fashion Awards, Spring Fashion Festival…, nu sunt singurele.

Este o istorie interesantă, ce a avut și are drept scop promovarea designului textil și vestimentar, a creației și producției de accesorii, domeniul lifestyle cunoscând transformări, fără exagerare, cotidiene.

Reușita 2024, ca și reușitele anterioare, poartă semnături distincte, dr Matei Miko (președinte al Asociației Culturale Pro Transilvania; producător), Elena Basso Stănescu, Anca Bălan, Anca Zaharia, Lucian Broscățean, Mirela Presecan tiberi, Diana Loșonți, Victoria Pop, Ramona Moldovan de anul acesta (director Produs de Cluj), parteneri și colaboratori externi Riccardo Gubiani, Alexander Britt, Samira Gunther, nume ce nu au nevoie de prezentări speciale.

2024 a oferit lecturi, să nu uităm că avem în mâini volumul 5 al festivalului, interesante. Reținem, statistic pentru îneput, 112 designeri din zece țări, creatori consacrați dar și tineri în crearea unor identități artistice proprii. În acest din urmă caz am în vedere absolvenții studiilor licență și master ai departamentelor modă design vestimentar, respectiv arte textile-design textil din cadrul UAD-ului clujean, tineri reprezentanți ai UNArte București, ai Facultății de design/Universitatea ”Aurel Vlaicu” Arad, Universitatea Tehnică a Moldovei, iar de peste hotare Vocational High School of Textile and Leather Product ”Ivan Bogorov” Plovdiv/Bulgaria, The SINO-UK Fashion and Design School of Zhejiang Fashion Institute of Technology/China.

Ce am remarcat în cele trei zile? Rămân în atenția generală ținutele de gală (vorbim despre femeia puternică, dominatoare chiar, femeia care știe ce vrea de la viață, axată pe noul de bun gust), ținutele streetwear, lenjeria intimă, cea casual, capele, pelerinele, gluga, jachetele, bluzele, blănurile artificiale sau/și naturale, imprimeurile (modele florale, urbane, geometrice, tradiționale), fustele midi, pantalonii ce pun în valoare talia înaltă, rochii fluide create pentru femeia rebelăhanorace cu sau fără glugă, cravata pentru alura tinerească și aspectul de școlăriță independentă ca atitudine, reinterpretări ale costumului tradițional, costumul de plajă în zone mai mult sau mai puțin exotice. Se poartă încălțăminte de gală sau sport. Se preferă, dacă este să vorbesc despre culori, roșul (culoare cu semnficații diferite de la o civilizație la alta;  nuanțe folosite roșu cinnaba, vermilion, crimson, carmin, roșu chinezesc, de cadmiu), negrul, albul, ocrul, verde (viridian, oxid de crom, cadmiu luminos, malahit standard), albastru (turcoaz luminos, albastru cobalt, cobalt verzui, ultrmarin închis și luminos), galben (luminos, cobalt, cadmiu galben închis). Cât privește accesoriile, sunt de menționat fularul în carouri, eșarfele cu imprimeuri, gențile de diferite tipuri și mărimi, curelele din piele, mănușile, benzi în jurul încheieturii mâinii, broșe, ochelari, pălării, coliere, pandantive, coliere cu lanț dublu stratificat, bijuterii cu perle. În ceea ce privește încălțămintea, se poartă athleisure, casual, glamour (tocul dă tonul și face diferența), retro, sport, streewear. În fine, machiajele nu au făcut altceva decât să evidențieze trăsăturile feței și chiar mai mult decât atât, putând vorbi despre caracter și personalitate.

Trebuie să amintesc în contextul creațiilor prezentate, cele două seri dedicate costumelor tradiționale din patrimoniul național și UNESCO, referindu-mă la colecția Sebastian Paic Apan, respectiv la cele specifice ariei etnografice a județului Cluj, din colecțiile personale ale unor cântăreți de muzică populară.

Și-au prezentat noile creații Szalai Kati (hand made-uri de o finețe cuceritoare, reinterpretări ale costumului tradiționak în moda contemporană);  Raluca Soare (diversitate tematică și coloristică pentru fiecare piesă în parte); Adrian Iliescu (Tessuto-Explore Uniqueness; cămașa pictată, modele tinerești, lejere, culori deschise, picturi în spiritul realismului spontan); Svetlana Cervinschi (colecția Aviatorul), Raul Matiș (MATISH în cuvinte cheie: tinerețe, modernă); Sabina Balaban/Valentina Badea/Vlad Petru (UNArte); Claudia Pătrașcu/Melisa Savu/TeodoraTudosă/UNArte);  Teodora Ciorca (Wasabi- I m Bored of You: imprimeuri, desene…);  Sanja Velickovic (Serbia; colecția Wear Your Dreams; negru și roșu predominante, geometrii atipice); Vocational High School of Textile and Leather Product Plovdiv (coloana sonoră îndreaptă atenția spre Spania (Bărbierul din Sevilla, Carmen), Italia (Traviata),  Asia (Madama Butterfly, Pescuitorii de perle, Turandot); The SINO-UK Fashion and Design School of Zhejiang Fashion Institute of Technology (China; reinterpretări ale costumului tradițional, croiuri lejere, departe de rigiditatea perioadei Mao); Color Blocking (UAD Cluj-Napoca); Roberta Ritter/Marialina Efros/Ana Lupu/Denis Romaniuc/Ana Fărâmă (Facultatea de design modă-design vestimentar, Arad); Mihnea Covaci (colecția FW 2024; line dress with black lace accents, o ținută combinație între rafinamentul crinului și simplitatea masculină, în care elementele office evidențiază modernismul ținutei); Anca Manea (colecția La Boheme; ținute de seară, un stil tematic exclusivist, ce se adresează femeilor educate, influente, pretențioase); Cătălin Botezatu (două colecții, Grecia, respectiv Ludovic XV, nu insist asupra lor,poartă numele creatorului Cătălin Botezatu); Carmichael Byfield (Țările de Jos, a treia lui prezență la FITF; două colecții, pentru bărbați și femei); Tudor Halațiu (colecția Rich Witch. Fall Winter 2024); Fabiana Ferri (Italia; ținute pentru ocazii speciale, croi contemporan și avangardist);  Anca Zaharia/UAD); Fink Evelin (Ungaria; ținute de zi și de seară, lejere, tinerești); Varga Kinga (colecția Follow Your Angel: candoare, senzualitate); Alexa Crîșmâreanu (UAD; ne readuce în memoria afectivă comunitățile hamish); Via Monte Napoleone 8 Milano (Italia; colecția The Wedding; un număr 8 ce simbolizează infinitatea, reflecția, spiritul, piese generate de frumusețe, stil, personalitate); Inga Brăgaru (materiale sustenabile, inovații în direcția formelor și volumelor); Paul Palm (colecția Aprodite); Daniel  Radu (UAD), Alexandra Constantinescu (UAD; colecția Black Moon); Oksana Schlee Keil (Germania; culori preferate negru, alb, blue ciel, verde deschis; mottot pe măsură: Uită-te tu însăți, ce frumos este!); Ionuț Răzvan (București; costume ce dus spre o teatralitate asumată, spre un teatru al absurdului în genul Ionesco, Mrozek, Gombrowicz); Romanița Iovan (colecția Waves, la 33 de ani de activitate continuă în domeniul modei; trei culori de bază: albul/spuma valurilor, negrul/rădăcinile ca surse ale întregii creații, blue turcoaz/bucuria ochiului; echilibru pe axa puritate-prospețime-extravaganță); Irina Silaghi (colecție despre identitatea noastră culturală; reinterpretări moderne ale motivelor populare; integrarea tradiției în moda contemporană);  Daniela Naval și Alina Tocarciuc (Republica Moldova, colecția FERMME); Universitatea Tehnică a Moldovei (colecția Subzero); UAD Cluj-Napoca, licență); Ioana Iosif (ținute pentru femei dezinhibate, ținute pentru veri lungi și locații exotice); Alexandra Calafeteanu (reinterpretarea motivelor populare; colecție foarte frumoasă, de o finețe aparte, mod propriu de a aduce un plus de feminitate și rafinament în viața femeilor); Ioana Salvin; Ali Elnawawi (Egipt; SACER-Fashion for Healing); KUEA-Italian Style; Andreea Marinescu; Cristian Buză (Timișoara; ținute ce evidențiază complexitatea femeii moderne); Monika Gruber (Nurnberg, Germania).

Și nu uitați: ”Stilul este o modalitate de a arăta cine ești fără a fi nevoie să vorbești”, subscriu celor postulate de Rachel Zoe.

Demostene Șofron

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *