June 20, 2024

 

joi 18 aprilie, 18:30

2024 este An Puccini, marcându-se astfel  100 de ani de la trecerea Maestrului din Luca la cele veșnice, dar și an în care, prin premiera operei Manon Lescaut pe scena Operei Maghiare Cluj-Napoca, se aniversează 131 de ani de la premiera mondială, 1 februarie 1893, pe scena teatrului Regio din Torino. Titlul îi asigură lui Puccini nu numai succesul premierei, ci și consacrarea națională și internațională. Asta în condițiile în care primele două opere, Le Villi (1884) și Edgar (1889), nu s-au ridicat deloc la pretențiile dorite sau/și așteptate. Când vorbim despre creația componistică a lui Puccini, ne referim la perioada cuprinsă între 1884 și 1924, 40 de ani cu alte cuvinte, în care reținem 12 opere, din care doar Manon Lescaut, Boema, Tosca, Tripticul (Mantaua, Sora Angelica, Gianni Schicchi), Madama Butterfly, La fanciulla del West și Turandot sunt în repertoriile curente ale teatrelor lirice din întreaga lume. La Rondine/Rândunica ar merita mai multă atenție.

Câteva mențiuni se impun de la bun început și ele vizează cartea și lucrările inspirate de carte. Cu alte cuvinte… Romanul Abatelui Prevost (Antoine Fransois Prevost), Histoire du Chevalier des Grieux et de Manon Lescaut, publicat în 1731, a generat un mare scandal, fiind considerat ofensator, afront adus moralității timpului, cartea fiind arsă pe rug. Scrierea în sine a stat la baza multor altor lucrări muzicale. Sunt de amintit baletul Manon Lescaut de Halevy (1830); Manon de Jules Massenet (1884) plus o continuare într-un act, Le Portrait de Manon (1894); Manon Lescaut de Daniel Auber (1856); Manon Lescaut de Giacomo Puccini (1893); opera într-un act Boulevard Solitude de Hans Werner Henze (1952); baletul Manon pe muzica lui Jules Massenet (premiera în 1974, Royal Opera House London; coregrafia Kenneth McMillan, orchestrația originală Leighton Lucas, re-orchestrație Martin Yates; se preferă, orchestral, fragmente din alte opere, cântece, suite pentru orchestră, melodii…). Personal vă recomand să citiți cartea, nu este lungă, veți putea înțelege mai ușor protagoniștii. Cert este că fiecare lucrare se abate de la roman, compozitorii și libretiștii realizând versiuni proprii. Caracterul muzicii lor de asemenea diferă enorm, de reținut și acest lucru.

Chiar dacă erau alte lucrări înainte, mă refer la cele semnate de Halevy, Massenet și Daniel Auber, Puccini își dorește o nouă abordare, citez: ”Manon este o eroină în care cred și, prin urmare, nu poate să nu cucerească inimile publicului. De ce nu ar treebui să existe două opere despre Manon? O femeie ca Manon poate avea mai mult decât un iubit!”.  Și tot Puccini avea să concluzioneze: ”Massenet simte povestea ca un francez, o simpte cu pudră și cu menuete, eu am s-o simt ca un italian, cu pasiune deznădăjduită”. Și Manon Lescaut-libretiști Luigi Illica, Mario Praga, Domenico Oliva, fără a-i uita pe Giuseppe Giacosa și…Ruggero Leoncavallo- avea să fie primul său triumf, primul succes la numai 35 de ani. O muzică superbă înnobilează  cele două personaje principale, Manon și Des Grieux. Deși, părere personală, Manon nu trebuie văzută ca o eroină. Este o femeie incapabilă să discearnă între bine și rău și, mai relevant, ce este și ce nu este important în viață. Are 15 ani (15 ani are însă și…Cio-Cio-San!, câtă similitudine), este tânără, ambițioasă, seducătoare, cu o moralitate ambiguă. Dacă este așa vă las pe dvs să descoperiți de-a lungul unei acțiuni ce începe la Amines (lângă Poarta Parisului), trece prin Paris și Le Havre pentru a sfârși lângă New Orleans, Louisiana, Statele Unite.

Mitul femeii libere și nonconformiste are parte de o muzică, repet, superbă. Eu vă supun atenției arii precum  Tra voi, belle brune e bionde, Donna non vidi mai; Ah, Manon, mi tradisce (Des Grieux), Vedete? Io son fedele; In quelle trine, morbide; Solla, perduta, abbandonata (Manon Lescaut), Sei splendida e lucente (Lescaut, fratele lui Manon), duete precum Poiche tu vuoi saper sau Paga costor (Manon, Lescaut), Ansia eterna crudel (Lescaut, Grieux), Tutta su me ti posa; Manon, senti amor mia sau Fra le tue bracci, amore (Manon, Grieux), Ave sera gentile (arie și cor), All armi, all armi (trio Lescaut, Grieux, Manon Lescaut). Sigur vă va place. Sigur va fi în repertoriul mai multor stagiuni, așa cum sunt Boema, Tosca și Madama Butterfly. Sigur va rezista timpului multe stagiuni având în vedere și echipa artistică.

Încă o similitudine…Într-o zi de joi, 11 aprilie 2019, pe scena operei Maghiare clujene avea loc premiera operei La Rondine/Rândunica. Tot într-o lună aprilie, 18 de data aceasta, și tot într-o joi, are loc premiera la Manon Lescaut. Nimic nu este întâmplător.

Manon Lescaut, muzica Giacomo Puccini; regia Kurthy Andras, dirijor Horvath Jozsef; scenografia Szekely Laszlo, costume Bianca Imelda Jeremias, coregrafia Rareș Cîmpean, maestru de cor Kulcsar Szabolcs, concert-maestru Barabas Sandor și Ferenczi Endre * distribuția:  Egyed Apollonia/Kele Brigitta (Manon), Balla Sandor/Sandor Csaba (Lescaut, fratele ei), Pataki Adorjan/Cosmin Ifrim (Rene Des Grieux), Szilagyi Janos (Geronte De Ravoir), Bardon Tony (Edmondo), Sandor Arpad (Hangiul, Căpitanul de navă), Szabo Levente (Maestrul coregraf, Lămpașul), Gasparik Szilvia-Klara (Cântăreața), Peti Otto (Sergentul), Mircea Cadariu/Rareș Cîmpean (Peruchierul), Mon Antonio/Florin Ianc (Asistentul peruchierului și al coregrafului).

Demostene Șofron

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *