Stagiunea de concerte KlausenMusik 2024, organizată de Asociația Muzica Sacră, se află la cea de a 6-a ediție, una care propune seri muzicale pe durata a două luni-iulie, august-, în trei cunoscute biserici centrale clujene, Sf. Mihail, Piaristă și Luterană. Sunt seri muzicale de urmărit, audiența fiind de apreciat, deși suntem în luni de concedii. Și nu suntem deloc dezamăgiți, având parte și d epublic, și de calitatea qctului artistic.
Vineri 9 august, Biserica Piaristă a fost gazda cvartetelor Quadrivium și Glissando, prezențe solistice la finalul celei de a 4-a ediții a atelierului de muzică de cameră Arcadia Chamber Music Classes.
Au fost două prezențe camerale ce nu se vor uita ușor. Cele două ansambluri au în componență tineri studenți ai Academiei Naționale de Muzică ”Gheorghe Dima” Cluj-Napoca, majoritatea laureați în multe competiții naționale sau/și internaționale, unii cu prezențe în ansambluri simfonice, c. v.-uri artistice nu numai în creionare, ci și de apeciat. Iar calitatea interpretărilor atestă în primul rând, muncă, ore de repetiții, ore de prezențe scenice. Muncă dublată de rolul unor dăruiți profesori, implicări ce nu pot trece neobservate. Și am remarcat acest lucru în recitalul de vineri seara, mai ales că piesele propuse nu sunt deloc ușoare, cerând din start virtuozitate, omogenitate, muzicalitate, dezinvoltură, cantabilitate și nu sunt singurele cerințe. Cu un plus de evidențiat, entuziasmul tinereții, altă cheie a succesului interpretativ.
În general suntem obișnuiți, ca public, mai mult cu programarea cvartetelor de Beethoven, Mozart, Brahms, Schubert. Iată că de data aceasta, au fost aleși doi compozitori ale căror lucrări camerale sunt puțin abordate, Edvard Grieg, respectiv Aleksandr Borodin.
Cvartetul Quadrivium a luat ființă în 2022, sub îndrumarea profesorilor Traian Boală, Francis Gallagher și Marta Cârlejan. Este format din Alexandru-Sebastian Florea (vioara 1; an 3, clasa lector univ dr Răsvan Dumitru), Tompa Sara (vioara 2; an 3, clasa conf univ dr Melinda Beres), Matei Petruș (violă; clasa conf univ dr Marius Suărășan) și Maksay Gergo (violoncel, Hochschule fur Musik und Tanz Koln), cei patru optând pentru Cvartetul nr 1 în sol minor op 27 de Edvard Grieg (1843-1907). Cele patru părți-Un poco andante-Allegro molto ed agitato; Romanze-Andantino; Intermezzo: Allegro molto marcato-Piu Vivo e scherzando; Finale: Lento-Presto al saltarello) devin în interpretarea celor patru tineri, sinteze ale scriiturii cvartetului de tip romantic, marcate de o structură armonică ritmată și expresivă deopotrivă.
Cvartetul Glissando ființează de numai un an, 2023, să fiu sincer însă, nu se vede, gândindu-mă la maturitatea abordării Cvartetului nr 2 în re major de Aleksandr Borodin (1833-1887). Bine materializate interpretativ, cele patru părți-Allegro moderato în re; Scherzo Allegro în fa; Notturno: Andante în la; Finale: Andante-Vivace în re-evidențiază înnoirile aduse de Borodin limbajului muzical tradițional, putând vorbi despre o clasicitate de tip nou, evidențiind și un compozitor maestru al contrapunctului.
Glissando are componența următoare: David Modiga (vioara 1; an 2, clasa lector dr Răsvan Dumitru), Thais Rusu (vioara 2; an 2, lector univ dr Răsvan Dumitru), Darius Clamba (violoncel; an 2, clasa lector univ dr Octavian Lup) și Marta Lăpuște (violă).
Ca o concluzie, doresc și ne dorim ca cele două cvartete clujene să fie mai des prezente în viața artistică clujeană, talentul și seriozitatea fiind alte două importante garanții ale unor seri muzicale reușite. Cei care i-au ascultat-Biserica Piaristă a fost plină la ora celor două recitaluri-au putut aprecia live performanțele interpretative marca Quadrivium și Glissando.
Demostene Șofron