Cum a trecut timpul! Parcă mai ieri scriam despre prima ediție INTERFERENȚE, era în 2007, ediție cu 12 producții, companii teatrale din șapte țări, seri de teatru care nu se uită, care rămân adânc întipărite în memoria afectivă a celor ce au onorat cu prezența lor spectacolele.
Am avut prilejul să iau parte la toate edițiile festivaliere și nu numai-țin să mulțumesc conducerii Teatrului Maghiar de Stat Cluj-Napoca pentru tot ajutorul acordat de-a lungul anilor pentru spectacolele stagionale, respectiv festivalurile Interferențe și UTE-, notând prezențe și perfomanțe artistice, întâlniri din categoria celor care nu se uită-mă gândesc acuma la George Banu, la Helmut Sturmer, Andrei Șerban, Mihai Măniuțiu, Silviu Purcărete, Michal Docekal, Christoph Marthaler, Urban Andras, Declan Donnellan, Robert Woodruff, Oana Pellea, Lucian Ban, Visky Andras, Tompa Gabor…-, respectiv companii teatrale din România (TN ”Lucian Blaga” Cluj-Napoca; TN ”Radu Stanca” Sibiu; Teatrul Bulandra, Teatrul Nottara, ArCub, TN Tg Mureș, Teatrul German Timișoara, Teatrul de Stat Constanța, Teatrul Regina Maria/Oradea) și de peste hotare (Ungaria, Irlanda, Luxembourg, Coreea de Sud, Israel, Mexic, Spania, Statele Unite, Croația, Germania, Italia, Serbia, Macedonia, Bulgaria, Italia, Franța, Țările de Jos, Anglia, Slovenia, Cehia, Polonia…). Zile pline din care nu au lipsit mesele rotunde, conferințele, lansările de carte, concertele, proiecțiile de filme, expozițiile tematice, întîlnirile cu invitații, toate de anvergură prin invitați și teme abordate. Nu pot fi uitate temele generale ale precedentelor ediții, Dialog între voci, Odiseea străinului, Mărturiile trupului, Fear/Hope…Realizați numai și din enumerările făcute, la câte călătorii spirituale s-a luat parte, câte arii geografice au fost acoperite și sunt acopetite și în continuare. Din istoria celor 35 de ani ai Teatrului Maghiar de Stat Cluj-Napoca, am în vedere istoria post decembrie 1989, manager Tompa Gabor, face parte și calitatea de membru al Uniunii Teatrelor din Europa, 13 aprilie 2007, dată la care doar Teatrul Bulandra din București avea această calitate. Tot în cei 35 de ani se înscrie și calitatea lui Tompa Gabor de președinte UTE, la al treilea mandat consecutiv. Și în decembrie 2024 au loc alegeri…
Revin la ediția 2024, a 9-a, 3-17 noiembrie, tema fiind 35 de ani de la Revoluția Română din decembrie 1989. Or, ediția a 9-a invită publicul la o reflecție asupra trecutului comun prin prisma spectacolelor ce vor fi prezentate, prilejuri de evaluare a câștigurilor și pierderilor și, de ce nu, de conturare a noilor orizonturi.
Ce aduce ediția 2024 a festivalului? O aduce pe Oana Pellea, am văzut-o în Scaunele lui Eugene Ionesco, regia Tompa Gabor (Interferențe 2022, dar și UTE 2023). Numai că, numai că de data aceasta Oana Pellea va putea fi văzută în Evadarea tăcută, producție a Naționalului din București. Apoi…Va fi prezent pentru prima dată în festival, Teatrul de Balet din Szekesfehervar cu Fluturi&Minut cu minut, spectacol bazat pe texte de Orkeny istvan și Simon L. Laszlo. Revine și Josef Nadj, de data aceasta cu Lună plină, spectacol nonverbal al Companiei 3+1 de la Paris. Să ne aduc em aminte de faptul că Nadj a avut succes la Interferențele din 2022, cu Omma. Revine și Teatrul German din Timișoara cu un titlu care anunță multe, Jurnal de România. Timișoara. Este un proiect multidisciplinar, melanj al artelor (film, fotografie, teatru), o serie de confesiuni necenzurate despre traume, depresie, înstrăinare, regăsire, România ultimilor 30 de ani mai bine spus. De interes și de văzut este și piesa Rasputin de Szocs Geza, a Trupei Harag Gyorgy/Teatrul de Nord Satu Mare, regia Sardar Tagirovsky, piesă multi premiată național și internațional. Teatrul Vigszinhaz din Budapesta este prezent cu spectacolul Cui nu i-a mai rămas nimeni sub cer, regia Vidnyanszky Jr, personajul principal fiind Arany Janos. Mă opresc și asupra altor titluri cum sunt Pietonul aerului de Eugene Ionesco (producție a Naționalului clujean, regia Tompa Gabor), Cum vă place de Shakespeare (Teatrul de Stat !Stoyan Bachvaroy” din Varna/Bulgaria), Maestrul și Margareta adaptare după Mihail Bulgakov (Teatrul Național Sloven din Nova Gorica, regia Nona Ciobanu), Ultima bandă. Nu eu de Samuel Beckett (Sfumato Theatre Laboratory, Sofia/Bulgaria), Janovics (Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca), Păgubașul de Thomas Bernhard și Aleksandr Pușkin (Teatrul Dramatic Iugoslav, Belgrad/Serbia), Neînțelegerea de Camus (regia Mihai Măniuțiu), Rața sălbatică de Ibsen (Teatrul Național din MIskolc/Ungaria), Say the Song. 44 de duete pentru două viori-concert Bartok, Voiam să mă revolt cu voi de Bodi Attila (coproducție Teatrul Național Tg Mureș-Compania Tompa Miklos & Yorick Studio Romania). Asupra programului urmează să revin la timpul potrivit, așa cum am făcut-o ediție de ediție.
Este meritul lui Tompa Gabor și a întregii echipe TMS Cluj-Napoca, de a fi crezut în proiectul Interferențelor, festival ce are continuitate. Este și meritul UTE-ului de a fi crezut în acest demers artistic de mare anvergură, ce propune din start ample desfășurări de forțe artistice și nu numai artistice. Și sunt ferm convins că ediția a 9-a va fi un succes. Așa cum au fost și precedentele. Nu trebuie uitat și faptul că majoritatea spectacolelor au fost sold out încă din prima zi a anunțării lor.
Demostene Șofron