Tinerii din ziua de azi sunt încrezători în sine, dar vulnerabili în social media, în condiţiile în care trei din patru tineri afişează fericire falsă online, iar 64% îşi găsesc încrederea în comunitate, relevă un studiu al Băncii Comerciale Române (BCR). Potrivit sursei citate, BCR lansează o amplă declaraţie de încredere în tinerii din România, odată cu prezentarea celui mai mare studiu despre modul în care generaţia Z îşi construieşte încrederea în sine. Cercetarea, realizată de Cult Market Research la iniţiativa băncii, evidenţiază rolul familiei, comunităţilor şi al experienţelor de viaţă în formarea stimei de sine, dar şi contradicţiile cu care se confruntă tinerii. „Convingerea că încrederea se formează în comunitate se reflectă şi în Zbor, proiectul susţinut de BCR şi creat împreună cu tinerii, care oferă celor cu vârste între 14 – 25 de ani spaţii sigure şi incluzive pentru socializare, colaborare şi acces la resurse de învăţare şi dezvoltare personală”, se menţionează în comunicat.
Rezultatele studiului arată un paradox al generaţiei tinere: 61% dintre tineri declară că au încredere în ei înşişi, dar aproape la fel de mulţi (57%) recunosc că se blochează atunci când trebuie să îşi susţină ideile în public. „Încrederea există la nivel interior, însă expunerea şi teama de judecată rămân provocări majore. Totodată, social media accentuează diferenţa dintre percepţie şi realitate: trei din patru tineri recunosc că au afişat fericire online în timp ce în realitate se simţeau trişti, iar 77% consideră că mediul digital nu reflectă fidel societatea. Deşi online-ul le oferă vizibilitate, autenticitatea şi validarea reală rămân legate de întâlnirile faţă în faţă şi de comunităţile în care se simt acceptaţi”, susţin autorii cercetării. Astfel, familia rămâne un reper central pentru aproape jumătate dintre tinerii respondenţi: 41% susţin că în cadrul familiei îşi pot dezvolta cel mai mult încrederea în sine. Părinţii sunt indicaţi ca principali susţinători de 28% dintre respondenţi, la acelaşi nivel cu partenerul de viaţă, ceea ce arată că atât relaţiile de sprijin, cât şi cele de cuplu au un rol decisiv în modelarea stimei de sine, menţionează sursa citată. „Încrederea este moneda emoţională a tinerilor din ziua de azi şi a noastră, a tuturor. Studiul arată că tinerii îşi doresc independenţă şi îşi asumă responsabilitatea propriilor decizii, dar au nevoie de contexte reale de exprimare şi validare.
Datele ne dau şi un semnal de alarmă, pentru că aproape jumătate dintre tineri nu se simt suficient de încrezători, iar întrebarea pentru noi toţi este cum îi susţinem să îşi găsească vocea? Dacă online-ul aduce presiune, comparaţie şi nevoia de satisfacţie imediată, spaţiile comunitare pot oferi siguranţă, autenticitate şi dezbateri constructive. Prin ZBOR, BCR construieşte exact aceste contexte, de huburi fizice şi experienţe pentru ca vocea tuturor tinerilor să conteze, unde ei pot învăţa, colabora şi îşi pot transforma încrederea în resursă pentru viitor”, a afirmat Nicoleta Deliu-Paşol, director Comunicare&CSR, BCR, citată în comunicat. Dincolo de cifre, cercetarea scoate la iveală faptul că încrederea este un fenomen colectiv, care prinde viaţă doar prin comunităţi şi contexte sociale. Cercetarea confirmă că încrederea nu este doar o trăsătură individuală, ci un proces social. Generaţia Z îşi clădeşte stima de sine prin interacţiuni reale şi prin comunităţi care oferă validare şi siguranţă. De aceea, proiectele de echipă şi huburile dedicate tinerilor sunt percepute ca spaţii unde identitatea se consolidează.
Articolul Tinerii de azi sunt extrem de vulnerabili în social media apare prima dată în ziarulfaclia.ro.