Aceasta a fost atmosfera Galei Puccini de vineri 18 octombrie 2024, la Gala Puccini organizată de Filarmonica Transilvania în cadrul festivalului Toamna Muzicală Clujeană.
Am înțeles multe: copii mici la concerte, telefoane mobile scăpate pe jos, nu înțeleg soneria telefoanelor mobile în timpul actului artistic, nu înțeleg nici deranjarea persoanelor, la primul apel sau chiar și al doilea, pentru a se ieși pe coridor, a vorbi și încă cu voce tare, a reintra în sala de concert ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Iar rândurile care urmează se adresează strict celor preocupați, prin atenția acordată, mai mult de telefoanele mobile, lucru pe care l-am mai scris și în alte cronici muzicale.
La Gala Puccini telefoanele mobile au sunat exasperant de tare. Anunțați-vă prietenii și colegii de afaceri, din timp, că sunteți la un concert simfonic. Altfel, soneria vă indică locul în sală, la fel și foiala pentru a închide cât de cât sonorul. În sălile de spectacol vestice odată prins deranjând actul artistic și spectatorii, ești scos definitiv din sală. Dacă recidivezi, intri pe lista neagră a celor care nu mai primesc bilete deloc. Cunosc exemple de soliști (chiar și actori de teatru) care, la primul apel deranjant, și-au oprit concertul (rostirea) și au părăsit scena. La fel și câțiva dirijori. Iată de ce aștept ca Orchestra Filarmonicii Transilvania, în semn de protest față de spectatorii a căror telefoane sună în timpul concertelor, să se ridice și să părăsească scena. Aștept ca soliștii și dirijorii să facă la fel. Cum aștept ca cei prinși având telefoanele mobile deschise și sonore în timpul actului artistic, să fie scoși din sală și să nu mai fie primiți deloc. Ceilalți spectatori vor înțelege. Nu este deja seară de concert în care telefoanele mobile ale snobilor, parveniților și impostorilor să nu sune, și încă tare. Și în loc să mă ocup de concert, am ajuns să scriu despre snobi, parveniți și impostori, prezenți în sala de concert doar pentru a se vedea că sunt acolo prin soneria telefoanelor mobile. Numai diploma de licență sau/și master nu le acordă și statutul de om educat.
Restul spațiului îl acord Galei Puccini, excelentă seară muzicală pe axa Orchestră–dirijor Vlad Iftinca–Anita Hartig/soprană–Cor/dirijor Maestrul Cornel Groza. Am văzut și ascultat Orchestra Filarmonicii Transilvania în La fanciulla dell West de Puccini, în Norma lui Bellini-excelente prestații la vremea lor, eram ferm convins că vor fi din nou la înălțime și în Gala Puccini. Au fost, așa cum a fost și Corul (Coro a bocca chiusa/Madama Butterfly; Requiem Aeternam/Edgar, soprana Aida Pavăl; Scena Finale din Sora Angelica; de menționat și prezența tenorului Nicolae Ilincăi/Introduzione all aria, actul III/Tosca).
Pe dirijorul Vlad Iftinca trebuie să-l mai vedem. Atent, meticulos, îngrijit, cu o concepție stilistică în spiritul partiturii și al compozitorului, reală plăcere să-l urmărești. Este partenerul ideal, garant al omogenității tehnice și interpretative.
Soprana Anita Hartig a fost în zi de grație. Și aplauzele i-au răsplătit fiecare arie-Se come voi piccina io fossi/Anna/Le Villi; Signore, ascolta/Liu/Turandot, Donde lieta/Mimi/Boema; Addio, addio mio dolce amor!/Fidelia/Edgar; Senza mamma, o bimbo tu sei/Sora Angelica; , în care s-au regăsit, grație vocii generoase, intense trăiri emoționale. La care pot fi adăugate acuratețe intonațională, capacitate de timbrare a vocii de factură instrumentală, sonoritățile registrului acut al vocii, joc scenic, temperament, rigoare în construcția frazei muzicale, catifelare a sunetului…
Programul Galei Puccini a fost o altă reușită. În primul rând pentru că a propus arii și meomente orchestrale din opere puțin către deloc prezente în repertoriul teatrelor lirice clujene și nu numai, mă refer strict la Le Villi, Edgar și chiar Sora Angelica. În rest, Madama Butterfly, Turandot, Boema, Tosca sunt des programate. Cât privește Manon Lescaut, opera a avut, în aprilie 2024, premiera pe scena Operei Maghiare din Cluj-Napoca. Am remarcat elementul simfonic prezent în Le Villi (L abbandono; La Tregenda; pretabil și unei coloane sonore), Edgar (Preludio; Requiem Aeternam), bine evidențiat de Vlad Iftinca și Orchestra Filarmonicii.
Demostene Șofron