July 20, 2024

David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj, a participat în calitate de membru la cea de-a 140-a şedinţă de board a ACI Europe care s-a desfăşurat la Istanbul, în data de 2 iulie 2024.

Având în vedere noile reglementări ale Comisiei Europene, aplicabile în domeniul transportului aerian, şedinţa de board a ACI Europe a inclus pe agenda discuţiilor subiectele referitoare la noua strategie de securitate (EU AVSEC Strategy), operaţionalizarea Sistemului de Intrare /Ieşire din Spaţiul Schengen (Entry/Exit System – EES), implementarea pachetului de măsuri pentru reducerea cu 55% a emisiilor de carbon până în anul 2030 (Fit for 55), reducerea poluării fonice şi aspecte legislative privind tarifele aeroportuare, alocarea sloturilor orare pe aeroporturi şi accesul pe piaţa serviciilor de handling la sol.

EU AVSEC Strategy vizează creşterea gradului de securitate în aviaţia civilă, ceea ce presupune investiţii în tehnologii avansate pentru controlul pasagerilor şi al bagajelor, iar în cazul în care aeroporturile nu vor fi dotate cu echipamente de ultimă generaţie, se vor introduce măsuri suplimentare în ceea ce priveşte controlul de securitate.

Regulamentul privind strategia de securitate urmează să fie publicat în prima jumătate a anului 2025, iar obiectivul Comisiei Europene este ca noile reglementări să fie aplicate pe aeroporturi până în anul 2030.

În ceea ce priveşte Entry/Exit System, discuţiile din cadrul şedinţei de board a ACI Europe au vizat aspectele legate de modul de implementare şi pregătirea statelor membre pentru introducerea noului sistem, după îndeplinirea tuturor cerinţelor tehnice. O decizie privind calendarul pentru începerea operaţiunilor Sistemului EES va fi luată în luna august 2024, însă Comisia Europeană îşi propune ca sistemul să devină operaţional din octombrie 2024.

Referitor la reducerea emisiilor de carbon în sectorul aviaţiei, proiectul „Fit for 55” a fost lansat de Comisia Europeană în iulie 2021 cu scopul de a îşi atinge noul obiectiv climatic pentru 2030 – o reducere cu 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră faţă de anul 1990. Cu ocazia întâlnirii de la Istanbul, membrii boardului ACI Europe au analizat costurile şi investiţiile necesare pentru implementarea pachetului de măsuri care presupune reducerea emisiilor de carbon prin folosirea combustibililor ecologici şi crearea infrastructurii aeroportuare necesare pentru alimentarea aeronavelor cu astfel de combustibili.

Având în vedere demersurile Comisiei Europene pentru reducerea poluării fonice, ACI Europe a subliniat necesitatea abordării unei strategii comune, coerente şi armonizate, astfel încât regulamentele care fac referire la gestionarea zgomotului să fie implementate pe aeroporturi într-un mod cât mai eficient din punct de vedere al costurilor.

Prezent la şedinţa de board a ACI Europe David Ciceo a declarat: „Am discutat despre provocările din aviaţia civilă din perioada următoare şi modul în care va trebui să ne adaptăm şi să răspundem la noile schimbări legislative. ACI Europe colaborează cu Comisia Europeană pentru a găsi cele mai eficiente modalităţi de a implementa viitoarele prevederi ale regulamentelor, astfel încât aeroporturile din Europa să ofere condiţii la cele mai înalte standarde, atât în ceea ce priveşte securitatea şi siguranţa, cât şi serviciile şi facilităţile oferite pasagerilor”.

Şedinţa Boardului ACI Europe a precedat cea de-a 34-a ediţie a Congresului Anual al ACI Europe (ACI EUROPE Annual Congress & General Assembly 2024) care se desfăşoară în perioada 2-4 iulie în Turcia. Evenimentul reuneşte directorii generali ai celor mai importante aeroporturi din Europa, reprezentanţi ai Comisiei Europene, ai companiilor aeriene precum şi specialişti ai firmelor cu activitate în domeniul transportului aerian.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *