Mai sunt puțin peste două săptămâni până la începerea noului an școlar 2024-2025, când elevii din învățământul preuniversitar se vor întoarce în bănci și vor relua cursurile după o lungă pauză favorizată de vacanța mare. După această perioadă lungă de pauză copiii au nevoie de sprijinul părinților pentru a se adapta mai ușor la programul școlar care va trebui să-l urmeze în curând. În acest sens, Făclia de Cluj a solicitat recomandările unui specialist care să-i ghideze pe părinți în această perioadă premergătoare începerii noului an școlar. Astfel, prof.univ.dr. Oana David din cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie al Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, director al Institutului Internațional de Studii Avansate în Psihoterapie și Sănătate Mintală Aplicată, a avut amabilitatea de a acorda un interviu pe această temă. Dr. Oana David este psiholog clinician şi psihoterapeut principal, supervizor, atestat de către Colegiul Psihologilor din România, Albert Ellis Institute şi British Psychological Society. Profesorul universitar clujean coordonează DATA Lab iar cercetările sale vizează dezvoltarea unor intervenţii psihologice inovative bazate pe tehnologie (ex. online, gamificate, prin realitate virtuală). Expertiza sa profesională include aplicarea intervenţiilor psihologice în domeniul educational (sprijinul sănătății mintale al studenților, elevilor, părinților) și în organizații (ex. performanţă, stress). Părinții trebuie să abordeze subiectul începerii noului an școlar cu deschidere și empatie, să încurajeze copiii să-și exprime orice temeri și neliniști legate de acest moment și să le reamintească că efortul lor este mai important decât perfecțiunea. Acestea sunt doar o parte din sfaturile profesorului universitar clujean dr. Oana David. Pe larg, toate recomandările adresate părinților pentru a-i ajuta pe copii să se adapteze cât mai ușor la rigorile școlii le redăm în interviul din paginile ziarului nostru.
Părinții trebuie să fie deschiși și empatici privind începerea școlii
Reporter: Cum trebuie să abordeze părinții subiectul începerii noului an școlar cu copiii? Cum este benefic să comunicăm cu ei privind acest subiect?
Prof.univ.dr. Oana David: Părinții ar trebui să abordeze subiectul începerii noului an școlar cu deschidere și empatie. Este important să discute cu copiii despre așteptările lor și să îi încurajeze să își exprime orice temeri sau neliniști legate de acest moment. Comunicarea deschisă, fără a pune presiune pe rezultate, ajută copiii să se simtă înțeleși și sprijiniți. Este benefic să subliniem aspectele pozitive ale școlii, cum ar fi oportunitatea de a învăța lucruri noi și de a-și face prieteni, și să le reamintim că efortul lor este mai important decât perfecțiunea.
Reporter: Cum se modifică programul zilnic al copilului înainte de începerea anului școlar (ore de culcare, timp petrecut pe tabletă sau mobil)?
Prof.univ.dr. Oana David: Cu câteva săptămâni înainte de începerea școlii este util să ajustăm treptat programul copilului pentru a se obișnui cu ritmul școlar. Orele de culcare și de trezire ar trebui reglate pentru a se alinia cu programul de școală, asigurându-se că copilul are suficient timp pentru odihnă. De asemenea, este recomandat să limităm treptat timpul petrecut pe tabletă sau mobil, în special înainte de culcare, pentru a-i ajuta să se concentreze mai bine și să aibă un somn odihnitor.
Exercițiile din vacanță îi ajută să intre în ritmul de studiu
Reporter: Este util să aibă un program de pregătire individual în perioada premergătoare începerii școlii? De ce?
Prof.univ.dr. Oana David: Un program de pregătire individual poate fi foarte util în perioada premergătoare începerii școlii. Acest program poate include activități simple de revizuire a materiilor de bază sau dezvoltarea unor abilități necesare, cum ar fi organizarea timpului sau citirea zilnică. Aceasta îi ajută pe copii să își reactualizeze cunoștințele și să reintre în ritmul de studiu, reducând astfel anxietatea legată de reînceperea școlii și crescându-le încrederea în sine.
Reporter: Care ar fi activitățile pe care părinții și copiii le pot desfășura împreună ca o pregătire pentru regulile și cerințele școlii?
Prof.univ.dr. Oana David: Părinții și copiii pot desfășura împreună activități care să simuleze programul școlar, cum ar fi cititul unor cărți împreună, rezolvarea unor probleme simple de matematică sau chiar organizarea unei „zile de școală” acasă, unde se respectă ore fixe pentru diferite activități. De asemenea, pot stabili împreună o rutină zilnică care include timpul pentru teme și alte activități educative. Aceste activități ajută la familiarizarea copiilor cu cerințele școlii și la dezvoltarea unei discipline care le va fi utilă în timpul anului școlar.
Reporter. Cum mai putem contribui ca părinți la adaptarea ușoară a copiilor la școală?
Prof.univ.dr. Oana David: Părinții pot contribui la adaptarea ușoară a copiilor la școală prin crearea unui mediu caracterizat de suport și încurajare. Este esențial să modeleze un echilibru sănătos între muncă și relaxare, să se implice în viața școlară prin menținerea unei comunicări constante cu profesorii și să încurajeze participarea la activități extracurriculare care dezvoltă abilitățile sociale și încrederea în sine. În plus, învățarea unor modalități de gestionare a stresului și asigurarea unui spațiu de studiu organizat și lipsit de distrageri sunt de asemen strategii care pot facilita tranziția către școală.
Reporter: De ce este importantă pregătirea copiilor în această perioadă premergătoare începerii noului an școlar?
Prof.univ.dr. Oana David: Pregătirea copiilor în perioada premergătoare începerii noului an școlar este crucială pentru a le asigura o tranziție lină și pentru a reduce stresul și anxietatea asociate cu schimbarea. O pregătire adecvată contribuie la stabilirea unor obiceiuri de studiu sănătoase, susține încrederea în sine a copilului și îl ajută să se adapteze mai ușor la cerințele academice și sociale ale noului an școlar. Aceasta pregătire îi oferă copilului un sentiment de control și siguranță, care este esențial pentru sănătatea mintală și pentru succesul pe termen lung.
Interviu realizat de Tia SÎRCA