June 15, 2024

Recitalul A Lieder Soiree-Biserica evanghelică-luterană, sâmbătă 13 aprilie-a fost final de drum al celei de a doua ediții Cluj Chamber Music Festival, final în note remarcabile. Mai ales că finalul festivalului a readus în centrul atenției, liedul ca gen al muzicii culte, artișți  care trebuie urmăriți în continuare, referindu-mă la tineri a căror porți spre afirmare sunt deschise și nu de azi, nici de ieri.

Vorbesc și scriu despre lied. Vorbesc și scriu despre compozitori care și-au pus și își pun amprenta asupra eternității prin bijuterii muzicale care poartă semnături emblematice, în cazul recitalului de sâmbătă Ceaikovski (1840-1893), Richard Wagner (1813-1883) și Mendelssohn Bartholdy (1809-1847), Rimsky-Korsakov (1844-1908), cu alte cuvinte, trei romantici și un al patrulea, Rimsky-Korsakov, programatic,  membru al grupului Celor Cinci, creatorul noii muzici clasice rusești.

Programul recitalului a fost judicios ales, de la diversitatea limbajelor muzicale la varietatea tematică-iubire, viață și moarte, anotimpuri, natură, zi și noapte…-, o sugestivă relație text-muzică, de o finețe aparte, creatoare a unor stări specifice. Și cele două soliste-soprana Roxana Șelariu, mezzosoprana Janetka Hoșco-punând bine în valoare atât nuanțele textelor poetice, cât și valoarea muzicală a lor. Caz în care trebuie să amintesc dicția perfectă, tehnici de respirație bine stăpânite, tonuri și timbre vocale care au asigurat spiritul romantic al pieselor. Acompaniamentul asigurat de pianista Lelia Serafinceanu a fost garanția cadrului artistic, respectiv al fondului emoțional, acompaniament când descriptiv, când pictural ca expresivitate.

Programul recitalului a fost extrem de generos. Roxana Șelariu și-a axat recitalul pe lieduri de Ceaikovski (Noaptea op 60/12 cântece/versuri Yakov Polonsky, Nopți furtunoase op 60/6 cântece/versuri Aleksey Apukhtin, În mijlocul unui bal op 38, nr 3/6 cântece/text Lev Tolstoi, Inimă tristă/op 6, nr 6/versuri Afanasy Fet) și unul de Rimsky-Korsakov (Privighetoarea și trandafirul op 2, nr 2/versuri Alexey Koltzoff). Sunt confesiuni muzicale ale sufletului, în care limbajul muzical este diferit, specificul național pierzând teren.

Janetka Hoșco s-a oprit asupra ciclului Wesendonck Lieder de Richard WagnerÎngerul, Stai liniștit, În seră, Durere, Visuri-, lieduri compuse în timpul exilului elvețian, 1857-1858. Versurile aparțin Mathildei Wesendonck, iubita și muza compozitorului. Cele cinci lieduri se disting prin bogăția armonică și elementele cromatice, pianul fiind implicat, la nivel de virtuozitate, în discursul solistic al acțiunii și în crearea atmosferei propice.

În fine, cele trei tinere artiste-Roxana Șelariu, Janetka Hoșco, Lelia Serafinceanu-și-au unit forțele în alte trei lieduri, marca Mendelssohn BartholdyCântec popular op 63/versuri Robert Burns; Cântecul de adio al păsărilor migratoare op 63, nr 2/versuri Hoffmann von Fallersleben; Cântec de toamnă op 63, nr 4/versuri Karl Klingemann), toate din 6 Duete-remarcând bogăția celor trei texte, jocul sonorităților și dinamica prin asocierea a două distincte voci, soprană și mezzosoprsnă.

Narator în această superbă călătorie poetico-muzicală a fost basul Florin Sâmpelean,  traducător cu har, voce care a dat greutate textelor și mesajelor.

Ce m-a nemulțumit și nu numai pe mine

Am avut în fața mea doi tineri (unul destul de îndesat/linia I rugby, barbă, cămașă albastră; al doilea aspect de aripă, mijlocaș la deschidere sau fundaș rugby,  tuns scurt, cămașă verde, cuplu gen Stan și Bran dacă admiteți ideea) departe de actul artistic. Ultimele 15, 20 de minute au fost de coșmar: râsete înfundate, telefon folosit la maxim, vorbit, coate pentru atragerea atenției, foit, imagini arătate partenerelor…, neatenți, departe de actul artistic. I-au deranjat și pe cei din jurul lor, altă poveste.

Respectuos i-am întrebat la ce au mai venit dacă în centrul atenției lor a fost telefonul mobil, discuțiile și înghiontelile. Nu am primit niciun răspuns. Cu alte cuvinte, două uscături!

Demostene Șofron

Foto: Nicu Cherciu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *