April 21, 2024

În incinta Oficiului Poștal Cluj – Napoca nr. 1, vineri, 16 februarie 2024, s- a lansat proiectul Step Hear dedicat nevăzătorilor și persoanelor cu deficiență de vedere care îi ajută să acceseze serviciile poștale fără a avea nevoie de un însoțitor. Poșta Română a inaugurat vineri în 46 de oficii poștale din toată țara, sistemul Step Hear dedicat nevăzătorilor, extingând la nivel național proiectul pilot al sistemului Step Hear, inițiat anul trecut la oficiul poștal nr. 39 din București, cu sprijinul asociației nevăzătorilor din România.

Sistemul Step-Hear constă într-o aplicație care se descarcă gratuit de pe AppStore și Google Play în telefonul mobil și care, în momentul în care se interconectează cu senzorii instalați în oficiul poștal, comunică un mesaj audio pre-înregistrat care conține toate informațiile necesare deplasării și accesibilității clienților. Astfel, persoanele cu deficiențe de vedere se vor putea descurca singure în interiorul oficiilor poștale, doar folosind această aplicație.

La lansarea de la Cluj a sistemului dedicat nevăzătorilor, directorul Oficiului Județean de Poștă și Curierat Cluj, Ioana Mihaela Pop, a spus: „De anul trecut acest sistem este implementat la Poșta Română în București, la un oficiu poștal, după care am extins în toată țara în 46 de oficii poștale. Astăzi s-a pus în funcțiune sistemul Step Hear dedicat nevăzătorilor. Dar nu este adresat doar nevăzătorilor. Toate persoanele care sunt în imposibilitatea de a se deplasa în interiorul oficiului poștal pot să solicite ajutorul prin accesarea acelui buton. Un coleg iese la persoana cu nevoi și îi rezolvă toate serviciile de care acesta are nevoie.”

La Cluj, primele persoane cu deficiență de vedere care au probat acest sistem amintit au fost Andreea Nagy, jurnalist TVR Cluj, și Florentin-Cristian Rădulescu, preşedinte al Asociaţiei Nevăzătorilor din România, Filiala Judeţeană Cluj. Părerile invitaților, după testarea sistemului Step Hear, au fost reținute de către directorul Oficiului Județean de Poștă și Curierat Cluj, Ioana Mihaela Pop. „Îmi place să primesc feedback de la orice acțiunea a noastră. Dacă nu avem feedback nu avem de unde să știm unde greșim ce să corectăm. Feedbackul nu este doar pentru laudă. Feedbackul negativ ne ajută să ne corectăm greșelile. Avem nevoie de feedback ca să putem îmbunătății sistemul. M-am bucurat când cei doi invitați au acceptat să vină pentru a ne putea transmite plusurile și minusurile. M-am bucurat că sunt mai multe plusuri decât minusuri.”, a spus directorul Ioana Mihaela Pop.

După ce a accesat sistemul, Andreea Nagy, jurnalist TVR Cluj, a expus avantajele lui, dar și îmbunătățirile care i s-ar putea aduce: „Principalul avantaj este că au instalat la intrare un buton de apelare. Dacă o persoană cu dizabilăți apasă butonul, cheamă pe cineva să iasă să-i ofere ajutor. Partea bună este că acest lucru va avea un avantaj pe o scară largă. Pentru cei în scaun rulant nu există rampă, nu pot urca pentru a avea acces la serviciile Poștei. Astfel iese cineva la ei și pot cere ajutor. Îmi place faptul că au pus un fel de difuzor, iar din aplicație, dacă apeși pe un buton, acel difuzor dă un semnal. Astfel te ajută să te ghidezi și să găsești mai ușor intrarea principală. Mi-ar plăcea ca aplicația să se poată folosi și cu ecranul închis al telefonului, precum în cazul altor aplicații GPS pentru nevăzători ori de scuturare ori de butoanele fizice ale telefonului mobil. Pentru că astfel, așa cum este acum, trebuie să apăs în mers în timp ce mâna dominantă îmi este ocupată de baston. Dar nu pot să renunț la baston. La asta aș mai lucra. Iarăși aș mai lucra la faptul că aș face anunțurile cu indicații un pic mai scurte și să se poată trece mai ușor de la un anunț la altul. Pentru că momentan într-un singur anunț sunt împachetate vreo trei seturi de indicații și s-ar putea să le uit între timp, mai ales dacă mă stresez că mă pierd. Pentru cât s-a făcut acum și pentru accesibilizarea intrărilor principale ale instituțiilor, chiar a monumentelor turistice din Cluj, eu cred că ar fi adecvată această tehnologie.”

De asemenea, după testarea noului sistem, Florentin-Cristian Rădulescu, preşedinte al Asociaţiei Nevăzătorilor din România, Filiala Judeţeană Cluj a precizat: „În general, părera mea este că lucrurile merg foarte bine. Sunt plăcut impresionat. Putem găsi de la distanță locația, are o rază suficient de mare de acțiune. De asemenea, cu ajutorul semnalului sonor putem identifica intrarea în clădire repede.” Totodată, acesta a sugerat că unele îmbunătățiri se pot face la nivelul mesajelor și pe partea de orientare, cum ar fi amplasarea unui marcaj de orientare tactil către ghișeul de informații și introducerea unui marcaj de semnalizare a treptelor cu buline.

47 de oficii poștale din toată țara vor folosi sistemul dedicat nevăzătorilor

În prezent, în România, sunt aproximativ 90.000 de persoane cu deficiențe de vedere și nevăzătoare. Prin tehnologia implementată în cele 47 de oficii poștale, Poșta Română este una dintre puținele companii care oferă posibilitatea clienților cu aceste deficiențe să beneficieze de facilitățile care oferă un grad crescut de independență privind accesul la serviciile poștale.

La lansarea sistemului Step Hear, la nivel național, directorul general al Companiei Naționale „Poșta Română, Valentin Ștefan a subliniat: „Ne menținem angajamentul față de comunitatea noastră, așa cum am făcut timp de 162 de ani. De această dată, procesul de digitalizare al Poștei Române se concentrează pe oferirea beneficiilor către o categorie vulnerabilă, facilitându-le viața și contribuind la creșterea mobilității lor. Extinderea sistemului Step Hear la nivel național reprezintă unul dintre proiectele realizate prin intermediul structurii Responsabilitate Socială, prioritizând astfel accesibilitatea serviciilor noastre către toți cetățenii.”

Totodată, președinte Asociația Nevăzătorilor din România, Tudorel Tupiluşi, a declarat: ,,Începând de astăzi, Sistemul Step Hear este prezent la nivel național în 47 de oficii poștale, în fiecare municipiu reședință de județ, fiind o tehnologie de care vor benefecia câteva mii de oameni cu deficiențe de vedere. Poșta Română este, la ora actuală, singura instituție care a gândit această accesibilizare la un nivel atât de amplu. Îi suntem recunoscători și ne dorim ca și celelalte instituții să urmeze acest exemplu.”

Compania Națională ,,Poșta Română” este operatorul naţional în domeniul serviciilor poştale, furnizor unic de serviciu universal în orice punct de pe teritoriul României şi se află în proprietatea statului român, reprezentat de Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării (93,52% din pachetul de acţiuni) şi Fondul Proprietatea (6,48% din pachetul de acţiuni).

Asociația Nevăzătorilor din România (ANR) este organizația nonguvernamentală reprezentativă la nivel național care apără și promovează interesele persoanelor cu deficiență de vedere. Prin cele 33 de filiale ale sale, Asociația cuprinde peste 35.000 de membri (persoane cu handicap vizual grav, accentuat și mediu) de pe întreg teritoriul țării.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *