February 28, 2024

Premieră pentru România, 100 de elevi de clasa a XI-a din liceele clujene vor fi direcționați în orientarea spre o carieră apelându-se la un sistem modern „MindMi”. Scanarea timp de cinci minute a mâinilor va permite generarea de profiluri psihologice bazate pe măsurarea răspunsului electrodermal, spun specialiștii. Această testare modernă va fi dublată de teste psihologice standardizate. Utilizând datele colectate prin cele două metode consilierii școlari vor orienta elevii în alegerea carierei sau meseriei. 

Anunțul lansării proiectului „Încotro? Eu?” destinat tinerilor liceeni clujeni a fost făcut de către șeful Inspectoratului Școlar al Județului Cluj, Marinela Marc, în cadrul conferinței de presă desfășurată, marți, 23 ianuarie 2024 la sediul instituției. Proiectul este inițiat de către Clubul Lions Genesis în parteneriat cu IȘJ Cluj, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj-Napoca și Psychometric System S.A.

Inspectorul șef al IȘJ Cluj, Marinela Marc a spus că în cadrul proiectului rolul IȘJ Cluj este de a identifica grupul țintă, eșantionul de elevi și că proiectul este unul pilot urmând ca anul școlar viitor să se extindă în mai multe școli.

Președintele Lions Genesis Cluj-Napoca, Camelia Lucia, Bakri a numit  proiectul „Încotro? Eu?” unul de suflet. „În acest an, se dorește a fi un proiect pilot prin care vom testa cu o tehnologie avansată „MindMi”, cu un aparat creat de un inventator român. Elevi din clasa a XI-a vor fi testați și de către un consilier vocațional cu teste standardizate consacrate. Având două testări ale elevului, una modernă și una consacrată de știință, am putea ghida copiii să se orienteze spre o carieră care le-ar permite să dezvolte performanță maximă.”, a spus președintele Lions Genesis Cluj-Napoca.

Totodată, Clubul Genesis pune la dispoziție locația Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră. „Centrul va avea un spațiu disponibil oferit de către o membră a Clubului Genesis. Se află pe strada Dorobanților, aproape de centru, un spațiu ușor accesibil pentru cei care vor veni la testare și în vederea consilierii profesionale. Va avea un program de două zile pe săptămână. Sperăm să avem aproximativ 100 de copii care să participe lunar la testare și care ulterior să beneficieze de consilierea specialiștilor.”, a declarat Victoria Barabaș responsabil al proiectului din partea Clubului Lions.

Cum funcționează sistemul „MindMi”? 

Sistemul „MindMi” are recunoaștere națională și internațională și este inventat de un cercetător român. „Ceea ce am creat împreună cu domnul Dumitru Grigore, care este inventatorul acestui sistem, este un neurostimulator pe care persoanele își pun palmele, iar mai apoi sunt supuse unor impulsuri electrice de voltaj foarte mic prin care le este stimulat creierul. Creierul răspunde înapoi moment în care aparatul intră pe modul de colectare de date. Acest proces se repetă de câteva ori până avem destule date colectate la nivel de activitate electrodermală. Mai apoi aceste date sunt trimise în Cloud unde un algoritm brevetat de noi interpretează aceste informații și poate să vină cu rapoartele psihologice ale examinaților. În momentul de față oferim șapte tipuri de rapoarte psihologice. Pentru proiect cele mai relevante ar fi raportul de talente care este special dedicat tinerilor cu vârsta între 16-18 ani, cât și cele de personalitate. Venim pe piață cu un instrument complementar altor instrumente deja folosite în psihologie. Dorim să venim cu o inovație care prezintă un fel de „buletin de analize”. Încercăm să lăsăm psihologii să vină cu o recomandare cât mai precisă, cât mai potrivită în carieră pentru tineri.”, a afirmat Andrei Galoș, reprezentantul firmei Psychometric Systems.

Prof.univ.dr. Adrian Nicolae Opre, decanul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul UBB Cluj-Napoca s-a arătat bucuros că reîncepe parteneriatul cu IȘJ și Clubul Lions, considerând acest proiect o necesitate: „Proiectul „Încotro?Eu?”constituie o necesitate pentru că se adresează explicit adolescenților, acelei generații, acelei etape de vârstă în care incidența ori amplitudinea crizelor de ghidare este evidentă. Lucru extraordinar de important. Momentele de criză sunt cele care ne provoacă deciziile cele mai importante fie că suntem tineri, fie că suntem adulți. Adolescentul trece cel mai frecvent prin crize identitare, adică momentele acelea în care survin inadvertențe între dezvoltarea sa firească biologică, respectiv dezvoltarea mentală, psihologică.”

De asemenea, în opinia aceluiași cadru universitar, proiectul este foarte important pentru că se adresează generației digitale. „Ne adresăm unei generații care este produsul altei paradigme educaționale. Ei sunt într-o paradigmă în care  ceea ce achiziționează, ceea ce dobândesc este raporat la ceea ce se impune acum și aici. Acești adolescenți au un profil psihologic calitativ diferit, au o specificitate psihologică aparte.”, a spus prof.univ.dr. Adrian Nicolae Opre

„Tinerii trăiesc la nivel emoțional sentimentul că pierd controlul”

Proiectul răspunde presiunii extraordinare care apasă astăzi pe umerii adolescenților. „Ii apasă ceva care nu a apăsat pe umerii noștri. Apasă sentimentul de incontrolabilitate, adică acel sentiment al neputinței de a anticipa acurat viitorul proxim și distant, legat direct de ceea ce înseamnă vocație. Și de ce apasă mai mult pe umerii lor decât pe umerii noștri? Deoarece adolescenții trăiesc într-un mediu cu redusă predictibilitate. S-a diminuat sensibil capacitatea noastră dea prezice, de a anticipa deoarece mediul academic și profesional are o înaltă versatilitate. Se schimbă atât de repede încât nu pot să construiesc pe seama informațiilor extrase predicții. Ca atare, trăiesc la nivel emoțional sentimentul de incontrolabilitate, pierd controlul. Iar cele mai multe probleme emoționale, psihice, psihocomportamentale ale tinerilor și ale mai puțin tinerilor se datorează acestui sentiment de incontrolabilitate. De aceea, este bine să venim noi cu sisteme standardizate, cu abordări, cu metode care să reechilibreze tânărul, să-l ajute să-și sporească competența de predictibilitate. Sunt studii relativ recente care arată că în 10-15 ani aproximativ 40% din profesiile actuale nu vor mai fi, cel puțin în formatul actual. Tot în 10-15 ani încă 30-40%  vor fi profesii noi. Consilierea vocațională trebuie să ajute omul să facă suprapunerea între profilul său personal, profilul său vocațional și profilul ocupațional, cu grade diferite. Aici este rolul psihologului, consilierului care vine, explică și ghidează. Se vor da zece profesii proxime tânărului, iar acesta va alege profesia care este cea mai potrivită pentru el.”, a precizat decanul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul UBB Cluj-Napoca.

Tia Sîrca

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *