April 12, 2024

Înregistrarea mai multor cazuri de violență în școlile românești, cele mai recente care au șocat opinia publică fiind violul asupra unui copil de opt ani de către colegi mai mari și agresiunea fizică aplicată de un băiat de 15 ani profesoarei sale, au determinat autoritățile să reacționeze. La Cluj, directorii de școli sunt instruiți cum să prevină cazurile de violență și să acționeze când acestea se produc.

În acest context, ministru Educației, Ligia Deca, a intervenit și a cerut inspectoratelor școlare să-i instruiască pe profesori cum să procedeze în cazurile de violență. „Fiecare elev, fiecare părinte și fiecare cadru didactic trebuie să știe exact ce este de făcut atunci când se confruntă cu o formă de agresiune, indiferent de natura ei. De aceea, am dispus inspectoratelor școlare județene să întreprindă o serie de demersuri în perioada imediat următoare.” La Cluj, Inspectoratul Școlar Județean Cluj a început de luni, 11 martie 2024, așa-numitele sesiuni suplimentare de formare a directorilor de școli privind managementul cazurilor de violență. După cum au precizat reprezentanții IȘJ Cluj, sesiunile de instruire și formare, față în față, derulate de către IȘJ Cluj cu toți directorii unităților de învățământ preuniversitar, din județul Cluj, au scopul adoptării unor măsuri suplimentare pentru creșterea gradului de siguranță în unitățile de învățământ preuniversitar clujene, precum și pentru îmbunătățirea managementului situațiilor de violență din școli. Instruirile se fac în baza ordinului Ministerului Educației, nr. 6.235 publicat în Monitorul Oficial în 6 septembrie 2023. Pe lângă reprezentanți ai IȘJ Cluj, la întâlnirile cu directorii de unități școlare participă reprezentanți ai Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj, ai Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Cluj, ai Biroului de Siguranță Școlară din cadrul Inspectoratului de Poliție al Județului Cluj. În acest sens, inspector școlar general al IȘ J Cluj, Marinela Marc a făcut apel la munca de echipă.

În contextul multiplelor cazuri de violență petrecute în ultima perioadă în mediul școlar, am decis să organizăm în acestă perioadă o serie de întâlniri în cadru mai restrâns, pe zone, pentru a oferi directorilor unităților de învățământ posibilitatea de a clarifica anumite aspecte procedurale, dar mai ales, de a discuta aspecte concrete cu reprezentanții instituțiilor care au, pe lângă Inspectoratul Școlar Județean Cluj, atribuții privind managementul interinstituțional și multidisciplinar al cazurilor de violență sau bullying săvârșite în mediul școlar sau în afara mediului școlar. Este foarte important să ne unim eforturile, să comunicăm cu părinții, să folosim expertiza psihologilor școlari, cu atât mai mult, cu cât din acest an școlar, în județul Cluj, fiecare școală beneficiază de serviciile unui psiholog școlar,” a afirmat inspectorul școlar general Marinela Marc.

Sesiunile de instruire cu toți directorii școlilor preuniversitare vor fi organizate de IȘJ Cluj până în data de 15 martie 2024. În data de 12 martie 2024, au fost instruiți directorii unităților de învățământ preuniversitar din zonele Dej și Gherla. Totodată, programul prevede ca în data de 14 martie 2024, să aibă loc întâlniri cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din municipiul Cluj-Napoca și zona metropolitană, iar, în data de 15 martie 2024, să fie instruiți directorii școlilor din zonele Turda și Câmpia Turzii.

Realizarea activităților educaționale pentru prevenirea tuturor formelor de violență, în sistemul educațional preuniversitar, din județul Cluj, reprezintă o prioritate a managementului instituțional, la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Cluj.”, transmit reprezentanții IȘJ Cluj.

Cei șapte ani de acasă și școala disciplinată previn violența

Abordând subiectul violenței și bullyingului în școli, într-o emisiune pentru Gândul, prof. univ. dr.Mircea Miclea, a precizat că totul pornește de la educația părinților permisivi și a școlii cu lipsuri în ceea ce privește disciplina: „Părinții încep să-și educe copiii cu tot mai puține reguli în baza unei ideologii care circulă pe internet. Ideologia aceasta de a face educație fără nici un fel de penalizare, adică îl lăsăm mereu pe copil să facă ce vrea, să nu cumva să-l traumatizăm, să-i reducem din creativitate, a fost abandonată în străinătate. La noi s-a preluat ideologia aceasta, să nu traumatizăm copiii. Nu trebuie penalizări mari. Studiile arată că penalizările mici (cu arătându-i ce trebuie să facă), dar aplicate consecvent, când copilul a greșit, dau efecte mult mai bune decât penalizările mari aplicate rar. Acest lucru trebuie luat în seamă de către părinți dacă vrem să avem niște copii care să aibă o anumită autodisciplină care începe de la, ceea ce se numea mai demult, cei șapte ani de acasă. Apoi trebuie să fie școala care să facă această disciplină. Iar școala trebuie să înceapă cu disciplina din interior, a profesorilor. Dacă a sunat la și zece, la și zece intru în clasă, nu stau pe coridor. Am anumite reguli pe care le respect, am anumite standarde. Ne trebuie o atitudine în interiorul școlii care se bazează pe reguli, aceasta însemnând că profesorii modelează regulile. ”

Tia Sîrca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *