July 20, 2024

În cadrul festivalului Rocada Artelor, desfășurat în această perioadă la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, a avut loc sâmbătă un vernisaj deosebit, intitulat „Dangale”, un proiect artistic-documentar al artistului vizual Lucian Muntean. Pășind în sălile expoziționale, am fost întâmpinați de mai multe portofolii conținând peste 200 de simboluri și lucrări de pictură. Aceste simboluri ne duceau inițial cu gândul la caracterele orientale, dar am aflat că, de fapt, sunt dangale.

Ce sunt dangalele? Din secolul al XII-lea, fiecare sat sau oraș-cetate din Transilvania avea o marcă proprie, cu care erau însemnate vitele din acea comunitate. Termenul „danga” provine din turcă, echivalentul în limba germană fiind „viehbrandzeichen”, iar în maghiară „márka jele”. Cuvântul desemnează atât semnul, cât și unealta respectivă. Timp de secole, aceste simboluri au fost folosite în Ardeal ca elemente ale identității locale, cunoscute de toți locuitorii și transmise din generație în generație.

Despre Lucian Muntean

Artistul Lucian Muntean, într-un demers documentar, a redescoperit o parte din vechile dangale în 2012, apoi, printr-o cercetare amănunțită, a găsit aceste semne menționate în vechi arhive, în documente de la 1826. Au fost identificate dangalele – semnele specifice din peste 200 de localități din Ardeal, grupate în districtele numite “scaune”, după vechea împărțire teritorială: Brașov, Sibiu, Mediaș, Nocrich, Sighișoara, Rupea, Cincu, Sebeș, Miercurea Sibiului, Orăștie și Bistrița.

Pasionat de cultura și spiritualitatea orientală și aprofundând această temă timp de 12 ani, Muntean a remarcat asemănarea unor simboluri cu cele din caligrafia orientală, chineză și japoneză, precum și cu semnele unor “tamgha” din Mongolia.

Lucian Muntean, născut în 1974 la Sighișoara, este un artist vizual cu o activitate de peste 20 de ani. Fotografia, pictura, grafica, ilustrația și caligrafia sunt mijloacele sale de exprimare, abordând diverse teme ale artei contemporane. Lucrările sale au fost expuse în expoziții personale și de grup, în galerii de artă. Participă la simpozioane și tabere de artă, precum și la bienale de artă contemporană. A lucrat ca fotojurnalist pentru agenții foto importante și pentru ziare naționale și reviste de specialitate din România și din străinătate.

Redescoperirea dangalelor de către Lucian Muntean

Proiectul Dangale a început într-o vizită de rutină în Turnul cu Ceas din Sighișoara, în 2012, când artistul a observat în muzeu o astfel de unealtă, o danga a Sighișoarei, și s-a gândit că astfel de unelte ar trebui să existe și în satele și orașele din vecinătate. De aici, proiectul documentar a căpătat și o latură artistică, simbolurile fiind tratate ca bucăți de artă. Aceste dangale au fost prezentate într-o abordare artistică, printr-o reprezentare grafică specifică stilului caligrafiei orientale, fiind pictate cu tuș pe hârtie.

În 2012 a fost realizată o carte de artă unicat, împreună cu Răzvan Supuran, hârtierul de la Muzeul Țăranului Român. Coperta este din piele reciclată dintr-un șorț de fierar, cu letterpress, gravură în piele și legătorie experimentală, iar paginile și corpul de carte sunt prinse cu legătorie japoneză. Colile de hârtie datează din anii ’40, caligrafia este realizată în tuș, cu peniță și toc, iar ilustrația este realizată în acuarelă și tuș japonez. Cartea are dimensiunile 34 cm x 22 cm x 4 cm și este un exemplar unic. Această carte unicat a fost prezentată în premieră în expoziția „Sașii din Transilvania”, la Galeria de Artă Contemporană Turnul Fierarilor din Sighișoara, în 2012. Ulterior, cartea a mai fost expusă la București, în cadrul unei expoziții itinerante japoneze, la centrul cultural PostModernism Museum în 2015. În ziua în care a vizitat expoziția, ambasadorul Keiji Yamamoto a confirmat că unele simboluri de pe dangale sunt similare cu ideograme japoneze, care au preluat vechi simboluri din scrierea chineză.

La vernisaj au luat cuvântul Florin Gherasim, coordonatorul festivalului Rocada Artelor, Remus Octavian Câmpean și artistul Lucian Muntean. Florin Gherasim a menționat că este captivat de personalitatea artistului, spunând că este „unul dintre alchimiști, pentru că tot ce atinge devine subiect de artă și un motiv pentru un proiect”. A atras atenția, de asemenea, asupra proiectului/platformei Modernism, fondată în 2009 de Cosmin Nasui, Cristi Farcaș, Lucian Muntean și Ciprian Voicu, ulterior alăturându-se și Oana Nasui. De la bun început, publicația online a promovat evenimentele de artă contemporană din România și din străinătate, a publicat interviuri cu artiști, curatori, critici de artă și a prezentat fotoreportaje și video despre rezidențe de artă, simpozioane și bienale, devenind în timp partener la prestigioase evenimente culturale.

Procesul de documentare al artistului

Într-o discuție cu Lucian Muntean, acesta ne-a dezvăluit procesul de documentare pentru acest proiect: „În mare parte am discutat cu oameni de la muzee, cu directorul Muzeului din Sighișoara, oameni de la Muzeul Țăranului sau Muzeul Satului, cu istorici sași plecați în Germania, dar erau informații destul de dispersate. Din păcate, nu s-au păstrat multe din aceste scule, deoarece exista doar câte una pentru fiecare localitate, care era în posesia unui fel de administrator, iar fiind atât de puține, cu timpul s-au pierdut. Dacă aș fi putut face rost de o finanțare, mi-ar fi plăcut să duc proiectul la următorul pas, pentru a lucra cu niște fierari care să facă aceste scule, să materializăm din nou simbolurile. Eu am ales o abordare subiectivă, artistică, dar mi-ar plăcea ca pe viitor să facem o colaborare cu istorici și lingviști care să confirme anumite date și să avem și o acuratețe istorică, științifică.”, a declarat Lucian Muntean.

Acesta ne-a mai spus că, din păcate, comunitățile nu mai sunt în contact cu această parte a tradiției, iar oamenii satelor nu mai cunosc informații despre dangale. Lucian Muntean ne-a dezvăluit că, în 2009, a realizat un interviu cu doamna Sara Dootz din Viscri, care se ocupa atunci și de Biserica Evanghelică, fiind custodele bisericii și al muzeului. Ea își amintea întregul procedeu, iar la Viscri aveau expusă dangaua localității. Pe atunci, procedeul reprezenta un simplu aspect tehnic de inventariere, făcând parte din rutină.

Expoziția de carte și pictură cu dangale de la Muzeul de Artă este, aș spune, expoziția perfectă în contextul festivalului Rocada Artelor, bazat pe ideea complementarității expresiilor artistice, indiferent de forma de manifestare. Aici, istoria și arta se întrepătrund, culturile se întâlnesc, demonstrând cum, în mijlocul Transilvaniei, se pot găsi urme ale culturii Orientului Îndepărtat. Este fascinant cum conexiunile planetare pot fi atât de prolifice.

Mulțumim artistului Lucian Muntean pentru noile perspective asupra multiculturalismului transilvănean, care continuă să ne surprindă, și domnului Remus Octavian Câmpean pentru invitația adresată artistului în cadrul festivalului. Acest mediu a fost unul ideal pentru prezentarea acestei expoziții. Vă invităm să vizitați expoziția până pe 16 iunie.

Mara A. MUNTEAN

Foto: Nicu Cherciu

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *