February 15, 2025

Reales pentru al treilea mandat în funcția de primar în urma alegerilor din 9 iunie, Cristian Matei a reușit în 2024, împreună cu echipa din Primăria Turda, să finalizeze mai multe proiecte importante care au dus orașul la un alt nivel de dezvoltare, dar și să demareze altele, finanțate în marea majoritate a cazurilor din fonduri europene nerambursabile. La începutul noului an, primarul municipiului Turda a acordat un interviu pentru Făclia de Cluj pe tema proiectelor ce vor fi finalizate sau demarate în 2025. Conform edilului, printre priorități se numără creșterea capacității de vizitare a Salinei Turda prin amenajarea minei Iosif, dar și construirea unui aquapark.

Rep: Domnule primar, ați întrat în 2025 după un an încărcat în proiecte finalizate. Ce așteptări aveți de la acest an la nivelul municipiului Turda?

Cristian Matei: Noi am trecut la o altă etapă de abordare a proiectelor europene. Bineînțeles, avem și proiecte cu finanțare guvernamentală, multe dintre ele sunt prin CNI (Compania Națională de Investiții-n.n.). Avem în acest moment 34 de proiecte pentru perioada care urmează. Sunt depuse documentațiile, iar la unele dintre ele așteptăm finanțarea. Cel mai important dintre acestea vizează creșterea numărului de vizitatori la Salina Turda. Dorim să facem încă un volum de vizitare prin amenajarea Minei Iosif, cunoscută popular ca Sala Ecourilor. Deja am realizat studiu de fezabilitate, am depus documentația de finanțare, avem și un proiect făcut și care este extrem de spectaculos. Mina va avea circa 10 mii de mp, vor fi cinci lifturi și se va asigura trecerea din mina noua în cea veche. Deci, bijuteria mondială se mărește și capătă o altă valoare. Sigur acest lucru are și un impact deosebit asupra Turzii datorită faptului că o să fie mai multe locuri de muncă și mai mulți investitori. Dar o să vină și mult mai mulți vizitatori prin demersurile pe care le-am făcut, prin participarea la târgurile internaționale, pin vizita lui MrBeast, care deja este cunoscută de toată lumea. Sunt deja sute de milioane de vizualizări ale Salinei. Deja se simte și ne așteptăm în acest an la o afluență mult mai mare după finalizarea minei Iosif și chiar și înainte.

Aquapark la Turda

Un alt obiectiv important pe către dorim să-l realizăm este Aquaparkul. S-au făcut multe obiective la Turda în ultimii opt ani iar lumea s-a obișnuit că se poate. Știm să aducem și fondurile necesare iar oamenii nu mai au răbdare și pun tot mai frecvent întrebarea când se face aquaparkul. Am găsit și soluția financiară. Avem două variante. Nu este chiar ușor să faci un aquapark pentru că este foarte scump, în jur de 50-60 de milioane de euro și nu este la îndemâna oricui să facă rost de acești bani. Până la urmă sunt convins că ne descurcăm așa cum ne-am descurcat cu toate. Am o echipă foarte bună, foarte implicată, foarte determinată și nu este o echipă care să primească doar ordine. E o echipă proactivă care vine cu soluții, cu propuneri, cu idei, pe care le discutăm toate acestea și în final avem succes.

Rep: În ce fază sunteți cu Mina Iosif pentru că anul trecut ați anunțat că s-au făcut primele lucrări de susținere.

Cristian Matei: Da, s-au făcut lucrările pregătitoare. Probabil că ați auzit că la Praid mina s-a prăbușit din cauza factorilor de conducere, neimplicării sau neglijenței. O mină naturală într-un masiv deluros plin de izvoare, apa este erozivă și poate pătrunde peste tot. Dacă nu ne pregătim și nu captăm izvoarele, apar mari probleme. Lângă salină se află și Ștrandul Durgău și după cum știți, și acolo am avut probleme din aceste motive. Anul trecut am avut lucrări de mare amploare de reabilitare a lacului Durgău, dar care încă nu s-au finalizat. Cu toate acestea, ștrandul a fost dat în folosință după ce am primit acordul de la consultanți. La partea de mină s-au făcut toate lucrările de stabilizare și suportul de punere în valoare a noii mine să fie în regulă. Avem o firmă din Petroșani, o firmă cu expertiză în minerit, oameni cu experiență care știu ce fac. Echipa este condusă de un profesor universitar de la București și suntem pe drumul cel bun.

În Turda vor circula 80 de autobuze electrice

Rep: Anul trecut ați aniversat 5 ani de la implementarea sistemului de transport sută la sută electric la Turda. Ce a însemnat acest lucru pentru oraș, pentru locuitori și cât de mult s-a dezvoltat cultura de mobilitate urbană cu transportul exclusiv electric?

Cristian Matei: Nu este ușor să implementăm acest nou tip de transport nepoluant. Sigur că am avut probleme mari cu fosta firmă de transport, care nu dorea să plece. Era o firmă din Alba Iulia care a operat la Turda din 2009. Autobuzele electrice sunt în aceeași stare în care au venit, deși atunci a fost o adevărată vânătoare de vrăjitoare în sensul că nu o să reziste bateriile. Nu s-a întâmplat nimic. Avem o echipă foarte bună de ingineri auto și au început și alte orașe să ne ceară sprijinul. Și aici suntem pe drumul ce bun. Avem o echipă implicată care știe ce face și suntem în etapa în care o să mai aducem 25 de autobuze. Suntem în procedura de înscriere la licitație a acestor autobuze. Este vorba de fonduri din PNRR pentru autobuze electrice pentru că vrem să păstrăm transportul exclusiv electric. Am beneficiat și de fondul de mediu prin care am adus 12 mașini electrice cu care au fost dotate direcțiile din Primărie și Poliția Locală. Pentru noi au fost gratuite și sunt de un real folos. Revenind la autobuze, a trebuit să creăm Asociația de Dezvoltare Intercomunitară cu comunele din jur și suntem în stadiul în care urmează să vină autobuzele în câteva luni. Pe lângă aceste autobuze, mai avem ca proiecte încă nouă coridoare de mobilitate urbană pe care dorim să le realizăm până în 2028. De asemenea vom construi o centură între zona industrială a Turzii și zona industrială a Câmpiei Turzii, care va fi finanțată și executată de CNAIR, demersurile fiind făcute de acum doi ani. A fost greu pentru că s-a spus că nu e nevoie de ea. Am motivat foarte bine necesitatea acestei centuri pentru că Turda este stațiune balneoclimatică iar tot ce am realizat turistic în ultimii ani fac ca Turda să devină un oraș tot mai agreat turistic și am dori să declarăm Turda ca stațiune turistică de interes național. În acest moment va fi limitare de viteză pe arterele Turzii. Mai avem un proiect pentru reabilitarea a cinci parcuri după modelul actualului parc multifuncțional care este de mare succes, urmând să primim finanțare pentru a le realiza. Deja Turda devine un oraș mult mai aerisit. După cum se vede am trecut și la demolarea casei de cultură din centru, urmând ca aici să facem o parcare. Mai dorim ca în sensul giratoriu de lângă Biserica romano-catolică să facem un concurs de soluții pentru a amplasa un monument reprezentativ pentru Turda. Totodată, arterele cuprinse în coridoarele de mobilitate urbană sunt aproape finalizate. Au fost ani grei, cu multe șantiere, dar a trebuit să-mi asum această chestiune pentru că fonduri europene nu o să vină la infinit. Am considerat că dacă avem echipa care știe să atragă fonduri UE și banii vin este păcat să-i pierdem iar dacă am făcut am deranjat și am fost afectați puțin și la alegeri. Totuși lumea a înțeles că s-a făcut foarte mult și au concluzionat că ar trebui să mergem cu același primar. Eu deja aveam înainte de campanie toate aceste proiecte pentru că mie îmi place să gândesc cu cinci-șase pași înainte, nu în ultima clipă să ne dăm de zidul morții că trebuie să rezolvăm o problemă. Lucrăm și la digitalizarea Primăriei și în principiu am acoperit toate domeniile. Pentru cele două coridoare noi pe care urmează să le modernizăm vom primi un număr de autobuze. S-au asfaltat peste 200 de străzi în mandatele mele, ceea ce dus la creșterea ratei imobiliare și prețul la terenuri. Începe exodul dintre Cluj-Napoca spre Turda. Avem foarte mulți investitori și nu mai avem terenuri. Acum, după cum se știe, impozitul pe venit rămâne la Primărie, ceea ce va duce la creșterea bugetului. Desigur, bugetul propriu a fost mărit de la 76 milioane cât am găsit când am venit primar la 143 de milioane de lei. Restul până la 574 de milioane este de dezvoltare. Pentru aceste coridoare de mobilitate urbană pe care le vom moderniza vom aduce alte 35 de autobuze, pe lângă cele 25 de autobuze care vin prin Asociația de Dezvoltare Intercomunitară. Astfel, într-un an de zile vor fi 60 de autobuze în plus față de cele 20 pe care le avem acum.

Aș dori să mai spun ceva legat de parcări. Dacă oricine merge în orașele europene vede că în centrele pietonale nu se parchează. Acolo este legislație, este disciplină și asta vreau și eu. Pe lângă faptul că construim mult în Turda, vreau să implementăm regulamente și reguli să nu fie haos și toată lumea să fie foarte civilizată și să-și dea seama că altfel nu se poate. Cu anumite persoane nu se poate decât pecuniar și trebuie să ne civilizăm și să devenim europeni cu adevărat.

Două bijuterii arhitecturale își recapătă strălucirea

Rep: Pe lângă aceste obiective, îmi amintesc alte două proiecte majore din zona centrală. E vorba de reabilitarea fostei judecătorii și a teatrului din Turda.

Cristian Matei: Reabilitarea fostei judecătorii este aproape gata. Legat de acest obiectiv vreau să vă spun ceva inedit. Licitația a fost câștigată de o firmă serioasă cu multă experiență în reabilitare de monumente. A durat mult deoarece am o colegă la Muzeu care este restaurator în piatră și este foarte pasionată în ceea ce face. Am numit-o responsabil coordonator la fosta judecătorie. Ce e inedit e că antreprenorul e foarte supărat pentru că s-a prelungit foarte mult lucrarea deoarece colega noastră de la muzeu a dorit ca fiecare element să fie restaurat, nu reabilitat și modernizat. A durat mult restaurarea dar a ieșit o bijuterie.

S-a pus și lift, iar curtea s-a placat cu piatră cubică. De-a lungul timpului au fost tot felul de cârpeli și toate au trebuit date jos și refăcute. La teatru au început lucrările, nu merg foarte repede dar va trebui terminat până la sfârșit de 2026. Nu știu dacă dacă vom reuși dar acolo se schimbă complet paradigma. Sunt foarte multe încăperi, a fost și biblioteca acolo pe care am mutat-o în cartierul Oprișan. Teatrul va beneficia de multe săli pentru balet, de repetiții, de spectacole, săli mici, săli mari, sala marea a teatrului. Nu este o reabilitare obișnuită, dar suntem pe drumul bun și se va termina. Nu am dus lipsă de spațiu pentru spectacole de teatru pentru că avem fosta fabrică de bere iar directorul teatrului este foarte competitiv, are o echipă foarte bună. Este teatru național de doi prin preocupările comune ale mele și ale directorului teatrului. Este unul dintre puținele teatre naționale din România care au turnee internaționale în fiecare an. De când a venit domnul director aici am făcut opt festivaluri internaționale de teatru.

Nu ne e frică de austeritate”

Rep: Domnule primar, acest an a fost anunțat ca un an sub chipul austerității, având în vedere ordonanța de restrângere a cheltuielilor.

Cristian Matei: Nu ne este frică pentru că noi tot timpul am fost sub auspiciu austerității pentru că au fost ani foarte grei pentru noi. Nu ne-am hazardat la cheltuieli foarte mari decât la cele cu cofinanțare cu fonduri europene. Am derulat 58 de proiecte europene cu cofinanțări mari și au fost și o serie de neeligibilități. Nu pot da vina oe nimeni pentru că nu întotdeauna proiectarea se face pe teren și am avut situații în care au apărut probleme și cheltuieli neeligibile pentru care a trebuit să răspundă beneficiarul. De aceea am luat credite pentru a ne suporta neeligibilitățile care au fost destul de mari. Acum s-a cam terminat toată infrastructura în mare parte și sper să nu mai avem nevoie de credite. Deci noi suntem obișnuiți cu economiile și nu ne e frică de austeritate. Am avut cinci campanii electorale cu cheltuieli mari, care trebuie recuperate. Poate că în anumite momente era bine să se manifeste aceste economii și din partea Guvernului, nu doar din partea primarilor. Noi ne trezim acum cu tot felul de ordonanțe de urgențe care ne dă niște sarcini dar din ce se suportă sumele nu ne spune nimeni și nici nu ne vin de la guvern banii. De aceea tot timpul trebuie să întindem pătura pentru a putea suporta tot ce se cere. Legislația spune că în limita posibilităților dar noi încercăm pentru bunăstarea oamenilor noștri să facem cât mai mult. Avem Salina și diverse societăți de la care avem redevențe.

Interviu realizat de Cosmin PURIȘ

Articolul Planul primarului Cristian Matei: Turda stațiune turistică de interes național apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *