November 16, 2025

Din fotoliul de orchestră

Concertul extraordinar susținut de alumni ai Academiei Naționale de Muzică Gheorghe Dima

Luni 6 octombrie 2025, și-a deschis porțile cea de a 60-a stagiune ANMGD Cluj-Napoca, concert extraordinar cu participarea a patru voci remarcabile-Adela Zaharia/soprană, Kutasi Judit/mezzosoprană, AdrianSâmpetrean/bas, Oviu Purcel/tenor-, alături de Orchestra Filarmonicii Transilvania, dirijori Lawrence Foster și Cristian Mandeal. Alumni asupra cărora mă voi opri în rândurile care urmează.

Soprana Adela Zaharia este deja un nume, absolventă ANMGD (voce și pian cu Marius Vlad Budoiu). În 2017 a fost câștigătoarea Concursului internațional de canto Operalia, inițiat și finanțat de Placido Domingo. 2024/2025 i-a adus debutul pe scena Metropolitan Opera din New York (Boema, Musetta), stagiunea însemnând roluri la Teatro Real din Madrid, la Salzburger Festspiele, Opera Comică din Berlin. 2026 este generos: Traviata la Deutscher Oper Berlin, Lucia di Lammermoor la Teatro Mario del Monaco Treviso, Traviata la Dresda, Semiramida la Gran Teatre del Liceu Barcelona, Răpirea din Serai la Staatsoper Unter den Linden Berlin, Rigoletto la Palermo (potrivit site-ului de specialitate Operabase). În prezent este solistă la Deutsche Oper am Rhein, Dusseldorf.

Kutasi Judit, mezzosoprană (absolventă master ANMGD, 2011), a avut debutul pe scena Metropolitan Opera în 2024, cu Forța destinului, debut urmat de Aida la New York, Bal mascat la San Francisco, , dar și Lohengrin. Sunt de menționat prezențele solistice pe scene cunoscute cum sunt Arena di Verona, Bayerische Staatsoper, Gran Teatre del Liceu, Opera National de Paris, Scala din Milano. Pentru 2026 sunt de notat Dama de pică la Royal Opera of Wallonia/LIege, respectiv Trubadurul la Bavarian State Opera. A cântat sub baghete de top: Christoph von Dohnanyi, Nello Santi, Marco Armiliato…

Adrian Sâmpetrean, bas (clasa prof univ dr Mircea Sâmpetrean), a fost și rămâne unul dintre invitații importantelor teatre lirice, de amintit fiind Scala, Munchen, Opera National de Paris, Teatro Real Madrid, Opera National de Lyon, Lyric Opera Chicago…, repertoriul fiind o impresionantă carte de vizită, de la Mozart la Verdi, Bellini, Donizetti, Rossini, plusul venind și din repertoriul vocal-simfonic. Între artiștii cu care a avut ocazia să colaboreze se află Cecilia Bartoli, Lawrence Brownlee, Rolando Villazon…, dirijorii Daniel Barenboim, Abbado, Yannick Nezet-Seguin, Frederic Chaslin, Kent Nagano, Nicolae Moldoveanu…2026 înseamnă Bărbierul din Sevilla la Oslo Opera House, Ernani la Koln.

Ovidiu Purcel, tenor (ANMGD, clasa prof univ dr Marius Vlad Budoiu), a debutat în anul 2009 în Elixirul dragostei de Donizetti, debut urmat de apariții în țară (Cluj-Napoca, București…) și peste hotare (Paris, Tel Aviv, Macao). Din 2012 este solist al Detscher Oper am Rhein din Dusseldorf, scenă care i-a adus nu numai debuturi în diverse roluri, ci și invitații pe scene lirice din întreaga lume, ar fi de ajuns să amintesc Paris, Leipzig, Bregenz, Berlin, Montreal…

Programul a cuprins pagini cunoscute din Richard Wagner, (Preludiul operei Lohengrin, dar și aria Entweihte Gotter, tot din Lohengrin; solistă Kutasi Judit), Donizetti (Elixirul dragostei; aria Udite, udite, o rustici/Adrian Sâmpetrean * Lucia di Lammermoor, aria Regnava nel silenzio/Adela Zaharia), Puccini (Tosca; aria Recondita armonia/Ovidiu Purcel), Ponchielli (La Gioconda; duetul Qui chiamata.../Adrian Sâmpetrean, Kutasi Judit), Verdi (Trubadurul; aria Condotta ell era in ceppi/Kutasi Judit; Ernani, aria Infelice e tuo credevi/Adrian Sâmpetrean; Traviata, aria E strano…Sempre libera/Adela Zaharia, Ovidiu Purcel), bis-ul Funiculi, Funicula de Luigi Denza.Iar interpretările atestă valoarea celor patru alumni ai Academiei Naționale de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca. A fost, grație lor, a Orchestrei și a Maeștrilor Foster și Mandeal, o sărbătoare a muzicii, a tinereții, a pregătirii responsabile de-a lungul anilor de studenție, licență sau/și master, a anilro ce au urmat, cu invitații pe mari scene ale lumii și colaborări cu însemnate nume ale artei interpretative, dirijorale și regizorale.

Am lăsat anume la sfârșit Uvertura la opera Fidelio de Beethoven, încercare de reabilitare după seara din 26 septembrie a. c. Peste 60 de minute am stat și am tot scris diferite interpretări, să nu supere, dar și tentat să punctez unele lucruri. Concluzia? Decât să scriu chiar și câteva cuvinte, prefer de data aceasta să las discuția și analizele celor cu studii de specialitate. Pentru că unii, puțini la număr, se vor declara mulțumiți. Alții, mai mulți, s-ar fi așteptat la mai bine. Eu? Eu fac parte din categoria celor care nu pot fi păcăliți.

Demostene Șofron

Articolul „Voci clujene pe scenele lumii – și acasă, la ANMGD apare prima dată în ziarulfaclia.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *